Lucas Verbunt geeft "Why Women Kill - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Lucas Verbunt op 30 Maart 2020.
4
0

Why Women Kill - Seizoen 1

It’s a simple question really. Why would a woman kill? And who would she murder?

Wat ben ik blij dat ik deze serie vorige week heb aangezet, want wat was dit heerlijk. Why Women Kill is een anthologieserie van streamingservice CBS All Access waarin het verhaal van drie vrouwen verteld wordt. Elk verhaal speelt in een andere tijdsperiode: huisvrouw Beth Ann (Ginnifer Goodwin, Once Upon A Time) in 1963, rijke dame Simone (Lucy Liu, Elementary) in 1984 én advocate Taylor (Kirby Howell-Baptiste, Killing Eve) in 2019. Alle drie de vrouwen wonen in hetzelfde huis. De serie wisselt feelgood-drama af met een spannend moordmysterie. Je weet immers dat er iemand vermoord gaat worden, maar wie?

Why Women Kill
© Paramount+

Elke periode wordt gekenmerkt door zijn eigen, prachtige kleurenpalet. Dit zet echt de sfeer voor het verhaal. Het camerawerk en de montage zijn ook prachtig gedaan. Het is vooral erg tof als de verschillende verhaallijnen door de tijd heen in elkaar overlopen. Omdat alle gebeurtenissen in hetzelfde huis plaatsvinden kan hier natuurlijk ook goed mee gespeeld worden. Toch is dit ontzettend vloeiend gedaan en dat is zeker niet altijd gemakkelijk. Complimenten daarvoor.

Ook het acteerwerk is fenomenaal. Zowel de hoofdrollen als de bijrollen verrichten uitstekend werk. Ik wil vooral Lucy Liu en Ginnifer Goodwin complimenteren, want wat heb ik genoten van deze rollen. De partners van de vrouwelijke hoofdrollen worden vertolkt door Sam Jaeger (Parenthood, Tell Me A Story), Jack Davenport (The Morning Show) én Reid Scott (Veep). Bijrollen zijn onder andere voor Sadie Calvano (Mom), Leo Howard (Legacies, Freakish) en Alexandra Daddario (American Horror Story, New Girl).

Why Women Kill
© Paramount+

Het kan erg lastig zijn om in slechts tien afleveringen van zo'n 45 minuten drie complete verhaallijnen neer te zetten. Vooral als deze niet direct iets met elkaar te maken hebben. Dit is de makers echter ontzettend goed gelukt. Alle verhalen worden evenredig verteld en ik werd overal in meegenomen. De personages zijn open geschreven; hun gevoelens en gedachten zijn duidelijk en dat zorgt ervoor dat de kijker zich goed kan inleven. Ik voelde echt mee met elk verhaal en zat voortdurend op het puntje van mijn stoel.

Tegenwoordig worden er zoveel lange series gemaakt. Ik kan het dan ook erg waarderen als een serie een afgerond verhaal verteld in tien afleveringen, in plaats van tien seizoenen van ieder vijfentwintig afleveringen. Anthologieën en miniseries zijn dan ook mijn favorieten. Why Women Kill past perfect in dit rijtje en ik raad het iedereen aan om het te gaan kijken. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar het tweede seizoen dat zich zal gaan focussen op drie nieuwe hoofdpersonages.

Van mij krijgt het eerste seizoen van Why Women Kill een 9,0!
Volg Why Women Kill
The Lady Confesses