9.5
Kirsten Potgieter geeft "White Collar - Seizoen 6" een 9.5.
Geschreven door Kirsten Potgieter op 17 juni 2015.
0
0

White Collar - Seizoen 6

In de allereerste aflevering van White Collar ontsnapt Neal Caffry (Matthew Bomer, Chuck) uit de gevangenis, een geweldige binnenkomer. Nu, zes jaar later, zijn we alweer bij het laatste seizoen. Ik denk dat ze op een goed punt zijn gestopt. Ze hebben in de laatste zes afleveringen alles laten zien wat de serie in zich heeft. De verrassende plotwendingen, het vleugje humor dat toch in elke aflevering weer te zien is en natuurlijk het goede acteerwerk.

Er gebeurt zo veel dit seizoen dat het bijna niet in het kort te vertellen is. Wat er vooral centraal staat, zijn The Pink Panthers, de grootste criminele bende van Amerika. Neal Caffry en Peter Burke (Tim DeKay, Carnivàle) gaan proberen deze bende achter de tralies te krijgen. Het is een gevaarlijke groep die niet aarzelt te executeren als dat volgens hen nodig is. Neal wordt ontvoerd, al vraagt Peter zich af of dat wel zo is. Neal's enkelband was afgeknipt en wie zegt dat hij niet zelf weg is gegaan? Ze weten allebei dat datgene waar Neal naar zijn vrijheid verlangt. Alleen na zes jaar met Peter te hebben gewerkt, een band met hem te hebben opgebouwd, een geweldig huis met een nog lievere gastvrouw te hebben en natuurlijk zijn vriend Mozzie, worstelt Neal met de vraag: kan ik dit allemaal achter laten?

Wat ik mooi vind om te zien is dat er door de jaren heen zo’n mooie band op hebben gebouwd. Ze gaan voor elkaar door het vuur. Aan de ene kant hebben ze het moeilijk elkaar te vertrouwen, hoe dicht ze ook bij elkaar staan, de verschillen in hun karakters zijn groot. Aan de andere kant veranderden ze ondanks dat allebei, ze leerden van elkaar. Peter durft nu over het randje te gaan, net iets de regels te overtreden om maar diegene te pakken waar ze op dat moment achteraan zaten. Neal is Peter gaan vertrouwen, leerde samen werken en leerde wat vriendschap is.

Mozzie (Willie Garson, Sex and The City) vind ik ook een erg leuk karakter in de serie. Hij die niet met “The Suits” (zoals hij ze noemt) samen wil werken. Soms kan hij iets teveel zijn om erbij te hebben en nét een beetje voor problemen zorgen. Hij bedoelt het allemaal erg goed en dat is wat de mensen waarderen in hem. Mozzie is werkelijk tot alles in staat waardoor je wordt verrast door wat hij nu weer gedaan heeft. De vraag dit seizoen vind ik erg mooi, Mozzie is er van overtuigd dat een oplichter altijd een oplichter zal blijven. ‘Once a con, always a con’. Maar geldt dit ook voor Neal?

Ik ga verder niks inhoudelijk over dit seizoen vertellen. Als je het gaat kijken, zul je zes afleveringen lang op het puntje van je stoel (of bank) zitten. De afleveringen van het zesde seizoen houden je in hun greep, laten je meeleven en Bomer laat je met zijn blauwe ogen geloven in White Collar.
Samen met Peter zullen ze netjes gekleed in pak voor de laatste keer achter criminelen aan gaan. Voor de laatste keer gaan we zien hoe Neal in problemen verkeerd en zich er natuurlijk ook weer uit werkt. We zien hoe Peter probeert om Neal in toom te houden en te werken volgens de regels van de FBI. En voor de laatste keer zullen we het leuke hoedje van Neal zien.

Ik ga ze missen maar ben blij met de zes ontzetten leuke seizoenen waar we van hebben mogen genieten.
Volg White Collar
Au Revoir