7.5
Hessel Hoekstra geeft "What We Do in the Shadows - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 17 augustus 2019.
3
0

What We Do in the Shadows - Seizoen 1

In 2014 verscheen de komische horrorfilm What We Do in the Shadows, waarin vier vampiers een flat deelden in Nieuw Zeeland. Van dezelfde makers is er nu een serie die dezelfde naam draagt. Ditmaal verplaatst het verhaal zich naar Staten Island, New York, waar we vier andere vampiers volgen die met hun menselijke beschermer in een oud landhuis wonen. Een paar maanden geleden schreef ik een recensie over de eerste aflevering. Ik vond dat de pilot potentie toonde, maar nog moest groeien. Heeft het eerste seizoen de goede lijn doorgezet?

Deels. Aan de ene kant is er meer verhaal en structuur in het seizoen gekomen. De eerste aflevering voelt vooral aan als een losse verzameling sketches zonder duidelijk doel of verhaal. Ook blijft een deel van de goede elementen uit de pilot gewoon goed overeind staan. De cast is dik in orde, de aankleding ziet er meer dan prima uit en de regie is ook gewoon goed. Aan de andere kant weten ze het niveau van die eerste aflevering, die ikzelf wel geestig vond, niet altijd even goed vast te houden. Dit is vooral op het gebied van hoe het verhaal verteld wordt en wat voor grappen er langskomen.

Dit eerste seizoen weet de lijn van de eerste aflevering redelijk vast te houden

De serie borduurt grotendeels voort op de manier waarop de film gemaakt is en als je de film leuk vond, zal de serie je ook wel bevallen. In mockumentarystijl worden de levens van de vampiers onder de loep genomen. Hier wordt ook een zeer bewuste grap van gemaakt die lekker landt. Wel moet de humor je grotendeels liggen. Je kunt het flauw vinden, maar persoonlijk ben ik er wel door gecharmeerd. Er wordt een breed scala aan grappen uit de kast getrokken. Van typische huisgenotensituaties (over wanneer wie de post openmaakt), tot odes (en soms ook een flinke sneer) aan eerdere fictieve werken over vampiers. Ook wordt er een aangename connectie gemaakt met de film. Niet elke grap komt echter aan, maar soms is dat niet erg.

Qua verhaallijn is er hier en daar wel wat op aan te merken. Niet elke aflevering is even sterk en vooral de eerste paar afleveringen na de pilot hebben qua humor, verhaal en bizarre situaties gewoon niet alles in huis. Gelukkig wordt dit de tweede helft van het seizoen ruimschoots gecompenseerd met een aantal sterke afleveringen. Ook de finale biedt meer dan genoeg ruimte om het volgende seizoen ook leuk en fris te houden.

Op de cast is niet veel aan te merken

Op de cast is verder vrij weinig aan te merken. Kayvan Novak, Matt Berry, Natasia Demetriou en Mark Proksch doen het goed als respectievelijk de vampiers Nandor, Laszlo, Nadia en Colin die in het huis wonen. Harvey Guillen is ook heerlijk op dreef als de kruiperige en wanhopige menselijke beschermer van de vampiers, die bij hen in huis woont. Opvallend is dat zij het sterkste in hun rol zijn wanneer ze hun menselijke kant laten zien en zich niet per se als vampiers gedragen. Dit komt goed naar voren in een verhaallijn waarin Nadia een meisje dat ze eigenlijk had willen leegzuigen in een vampier verandert omdat ze medelijden met haar heeft. Of wanneer Nandor leert over het lot van één van zijn afstammelingen. Ook zijn er leuke gast- en bijrollen weggelegd voor onder anderen Doug Jones (Star Trek: Discovery), Nick Kroll (Big Mouth) en Vanessa Bayer (Saturday Night Live)

Al met al weet het eerste seizoen What We Do in the Shadows de lijn van de eerste aflevering redelijk vast te houden. Het de serie groeit redelijk, maar heeft soms problemen met consistente kwaliteit en verhaallijn. Toch mag dit de pret niet drukken, en liefhebbers van de gelijknamige film uit 2014 zullen hierbij zeker aan hun trekken komen. De serie is al vernieuwd, dus het wachten op seizoen twee is begonnen.
Volg What We Do in the Shadows
Exit Interview
Exit Interview