8
Wichita van Rijkom geeft "What/If - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 14 juni 2019.
3
0

What/If - Seizoen 1

What/If is een Netflix Original miniserie die eind mei in z’n volledigheid is verschenen op dit kanaal. De aparte serie vertelt het verhaal van Lisa Ruiz-Donovan (Jane Levy, Castle Rock), een jonge biotechnicus die zoekt naar een medicijn om acute leukemie in 100% van de gevallen geneesbaar te maken. Haar bedrijf Emigen Molecular Sequencing verkeert echter in zwaar weer nu er nog altijd geen investeerder is gevonden en ze hun rekeningen niet meer kunnen betalen. In een vlaag van verstandsverbijstering sluit ze een deal met de duivel en ontdekt ze al gauw dat sommige beslissingen niet meer terug te draaien zijn. Samen met haar man Sean (Blake Jenner, Glee) worden ze speelballen van een meedogenloze miljonair die een heel plan heeft klaarliggen voor haar ‘slachtoffers’.

What/If is hier een goed voorbeeld van en laat zien hoe een serie ook wat te ver kan gaan in al zijn dramatiek en geheimen.

In de hoofdrol van What/If zien we niemand minder dan Renée Zellweger, een actrice die de meeste mensen vooral van haar werk in films kennen. Als Anne Montgomery toont ze zich van een compleet andere kant die in de verste verte niet te vergelijken is met haar bekende rol van Bridget Jones. Toch past ook dit karakter goed bij haar en weet ze de ijskoude, berekenende zakenvrouw erg krachtig neer te zetten. Haar rechterhand is de stille Foster (Louis Herthum, Westworld) die, zo blijkt later, de nodige redenen heeft om Anne te steunen. De motieven van Anne zijn misschien wel het grootste mysterie van dit verhaal en zullen dan ook tot het eind een geheim blijven. Haar spel met de Donovans is in elk geval persoonlijk en ze gaat dan ook erg ver om haar doel te bereiken.

What/If

Een mysterie thriller met een vleugje drama is op z’n tijd erg leuk om te volgen. Het zijn vaak dit soort verhalen die je meezuigen naar een andere wereld en helemaal doen opgaan in wat er gebeurt. Toch bestaat er ook zoiets als teveel van het goede. What/If is hier een goed voorbeeld van en laat zien hoe een serie ook wat te ver kan gaan in al zijn dramatiek en geheimen. Na het zien van de eerste aflevering was ik erg enthousiast en hoewel ik met veel plezier alle tien afleveringen heb bekeken werd mijn enthousiasme tegen het einde toch iets minder. Het werd allemaal net iets te, ging te lang door en met name de intense eindblikken deden de geloofwaardigheid geen goed. Vind ik daardoor What/If meteen een slechte serie? Zeer zeker niet! Als je door de af en toe wat soapachtige verhaallijnen heen kunt kijken zal je als kijker heel wat uren vermaak hebben aan de serie. Je moet er alleen wel tegen kunnen.

Als je net zoals ik gelijk fan bent van het verhaal en de stijl waarin dit verteld wordt, neem je de uiteindelijke uitglijders voor lief.

Naast het schaakspel dat Anne met Lisa en Sean speelt zijn er nog twee belangrijke verhalen die de serie tekenen. Allereerst die van Sean’s beste vrienden van high school, Angela (Samantha Ware, Glee) en Todd (Keith Powers, Famous in Love) Archer. Dit koppel is al sinds de middelbare school samen maar hun huwelijk verkeert in zwaar weer sinds Angela’s werk in het ziekenhuis met Dr. Ian Evans (Dave Annable, 666 Park Avenue) haar tijd nogal opslokt. Het helpt niet mee dat Angela ook nog eens een groot geheim met zich mee draagt dat de relatie met haar man flink kan en zal doen veranderen. De andere verhaallijn betreft de adoptiebroer van Lisa, Marcos (Juan Castano), die eveneens een groot geheim heeft. Wanneer Marcos besluit een wat wilder leven te willen leiden en zijn partner Lionel (John Clarence Stewart) de excentrieke Kevin (Derek Smit) laat ontmoeten, beseft hij zich niet dat hij hiermee de deur open zet naar heel wat meer dan alleen een ‘avontuurtje’.

Het bijzondere aan What/If is dat op een gegeven moment de lijnen tussen goed en kwaad vervagen. Alle karakters maken zoveel mee dat je op den duur niemand meer als alleen maar goed of fout kunt zien, maar toch blijf je met ze meeleven. Dit komt vooral door het goede acteerwerk dat de hele cast levert, van de hoofdrolspelers tot de bijrollen. Maar hierin mogen we de maker Mike Kelley ook zeker niet vergeten. Tijdens zijn vorige grote project Revenge wist hij immers hetzelfde te doen. What/If is zo'n soort serie die je gelijk grijpt vanaf het begin, of niet. Als je net zoals ik gelijk fan bent van het verhaal en de stijl waarin dit verteld wordt, neem je de uiteindelijke uitglijders voor lief. Maar vind je vanaf het eerste moment de manier van vertellen al te intens dan is dit geen serie voor jou. Voor mijn gevoel had de serie een hoger cijfer kunnen krijgen als ze iets minder de kant van de absurde complottheorieën op waren gegaan tegen het eind. Maar alsnog vond ik het een plezier om naar te kijken en zal ik ook zeker klaar zitten voor een tweede miniserie, mocht deze er komen.

What/If
Volg What/If
What Remains