Helgoned geeft "Westworld - Seizoen 4 (Blu-ray)" een 8.
Geschreven door Helgoned op 5 februari 2023.
4
0

Westworld - Seizoen 4 (Blu-ray)

De Blu-ray uitgave van het vierde en laatste seizoen van Westworld is een echte aanrader.

Michael Crichton was een schrijver met een scherp gevoel voor spanning, drama, sciencefiction en morele dilemma’s. Hij creëerde het idee van een futuristisch pretpark Westworld waar robots de mens vermaken. Inmiddels is dat deels al werkelijkheid geworden zoals in Legoland in Denemarken. Veel productieprocessen zijn gerobotiseerd, de computer is niet meer weg te denken uit de meeste dagelijkse handelingen en afgelopen maanden kwam het programma ChatGPT in het nieuws. Een handig hulpmiddel om volledig automatisch artikelen te schrijven met behulp van kunstmatige intelligentie. Zou dat naast een bedreiging voor bijvoorbeeld Google, trouwens ook een directe bedreiging voor alle schrijvers van Mijn Serie kunnen worden?

Westworld
© HBO

Als kijker wordt je heel snel meegenomen in het complexe verhaal en is het cruciaal om steeds de aandacht erbij te blijven houden.

Westworld is naast een sterk en mooi vormgegeven serie, ook een serie die diverse morele vragen oproept. Een pretpark waar de bezoekers zich naar hartelust mogen afreageren op diverse robots die niet van echte mensen zijn te onderscheiden, was het juist om daar van te genieten? En is het wel normaal om van die robots met sterk menselijke trekken te houden? En wat als de robots zich niet uit willen laten schakelen omdat zij ook gevoelens lijken te ontwikkelen op basis van al hun herinneringen, is dat niet logisch en heel menselijk? Het vierde seizoen van Westworld start chronologisch zeven jaar na het vorige seizoen en in acht afleveringen wordt de strijd tussen de mensheid en de robots voortgezet. Als kijker wordt je heel snel meegenomen in het complexe verhaal en is het cruciaal om steeds de aandacht erbij te blijven houden.

Inmiddels is duidelijk dat dit vierde seizoen ook het laatste is geworden. Het seizoen speelt zich af zeven jaar na het vorige, en springt in scènes ook 23 jaar vooruit, maar er zijn meer alternatieve toekomstscenario’s die voorbijkomen. De ondertitel is The Choise, daarmee komen thema’s als vrije wil en macht aan de orde. Maar het draait ook om wraak, geweld en diverse mysteries leidend tot een, voor mij, niet geheel bevredigend einde. De serie blijft echter wel fascinerend door de thema’s en dilemma’s die het blijft oproepen. Het is niet allemaal overtuigend, en soms blijf je als kijker in verwarring achter, maar de serie blijft goed. Verder is het acteerwerk van Evan Rachel Wood (True Blood) en Ed Harris (Empire Falls) zoals altijd erg sterk. Het is gevaarlijk om meer te vertellen over het verhaal, ten eerste om iets van het plot weg te geven en ten tweede om te voorkomen dat deze recensie totaal onbegrijpelijk wordt vanwege de vele plotwendingen en verrassende ontwikkelingen. Ook dit vierde seizoen van Westworld is in ieder geval wel een echte aanrader.

Westworld
© HBO

De Blu-ray uitgave is weer een sterke release van Warner Brothers geworden. De acht afleveringen, van rond de vijftig minuten elk, zijn te vinden op drie schijfjes, daardoor is het beeld en het geluid perfect. De extra’s zijn leuk en gevarieerd. Ten eerste zijn daar voor elke aflevering filmpjes van vijf tot zes minuten over het maken van de episode met een interessant kijkje achter de schermen. In Westworld On the Road wordt in bijna zeventien minuten de prachtige locaties belicht. Westworld: an Exploration of Humanity is een terugblik van verschillende acteurs en de makers over de verschillende realiteiten van Westworld. Tot slot is een ruim vijf minuten durende tour rond de set getiteld Westworld’s Temperance. Er is een Engels, Duits en Frans geluidsspoor en naast ondertiteling in die drie talen is er prima heldere Nederlandse ondertiteling.
Volg Westworld
Que Será, Será
Que Será, Será