9.5
Peter Rotthier geeft "Westworld - Seizoen 2" een 9.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 2 december 2018.
2
0

Westworld - Seizoen 2

Een van de betere nieuwkomers vorig jaar in het serielandschap was ongetwijfeld Westworld. Deze futuristische serie is gebaseerd op de gelijknamige film en brengt de kijker in een speciaal pretpark waar de rijken der aarde hun fantasieƫn de vrije loop kunnen laten. Geen draaimolens of achtbanen maar settings waarin de bezoeker zich te goed kan doen aan zaken waarin hij zich in het echte leven niet kan wagen. Zo is het de bezoekers geoorloofd om links en rechts de bevolking van Westworld overhoop te knallen, vrouwen te verkrachten en andere onzalige geneugten te beleven.

Soms droom je zelf wel van wat de mogelijkheden zouden zijn mocht er een droomwereld als Westworld echt bestaan.

De slachtoffers zijn toch maar robots die ontsproten zijn uit het brein van Robert Ford en zijn assistent Bernard Lowe. Het is die Bernard Lowe die een van de belangrijkste rollen op zich neemt tijdens dit tweede seizoen. Na het heengaan van Ford, komt hij tot de vaststelling dat er heel wat misloopt in de wereld van Westworld. De hosts, zoals de robots omschreven worden, blijken plots herinneringen te hebben en willen hun eigen leven leiden zonder inmenging van de bestuurders van Delos, de overkoepelende organisatie die verantwoordelijk is voor het ontstaan van Westworld. Lowe gaat op onderzoek naar wat er precies gebeurd is en wie er verantwoordelijk is voor deze chaos. Gaandeweg komt hij tot verontrustende vaststellingen zowel over het gebeurde als over zichzelf.

De veiligheidstroepen van Delos zijn ook op pad om de op hol geslagen hosts terug tot de orde te roepen. Dat verloopt echter niet van een leien dakje. Sommige hosts zijn namelijk helemaal losgeslagen en willen naar de echte wereld trekken. Leidster van die rebellen is Dolores Albernathy die samen met haar medestanders dood en verderf zaait onder de echte mensen. Zij heeft een bepaald doel voor ogen en alles en iedereen zowel mens als host moeten hiervoor wijken.

Een derde belangrijke verhaallijn is die van de geheimzinnige man in het zwart. Hij is een van de mensen die telkens hij Westworld bezocht Dolores verkrachtte. Hij is nu echter op zoek naar een geheim platform in de wereld van Westworld. Hij wordt onderweg echter ook geconfronteerd met hosts die ook echte mensen doden, iets wat in principe onmogelijk zou moeten zijn. Tenslotte is er nog Maeve Millay die samen met haar dochter in een huisje woonde, voor ze als madame van de prostituees naar de bar verkaste. In de herinneringen die bij haar steeds opduiken, ziet ze telkens hoe een indiaan haar dochtertje ontvoert. Zij begint een queeste om de waarheid van dit gebeuren te achterhalen.

© HBO

Was het eerste seizoen van Westworld een topper dan mag je het tweede seizoen onder diezelfde noemer klasseren. Beter nog want dit tweede seizoen overtreft het eerste met ruime mate. De acteurs weten je als kijker meermaals te bekoren met hun prachtige en geloofwaardige spel. Soms droom je zelf wel van wat de mogelijkheden zouden zijn mocht er een droomwereld als Westworld echt bestaan. Daarnaast levert de serie ook schitterende landschapsbeelden op als de diverse personages doorheen de virtuele Westworld wereld trekken.

HBO ziet in Westworld een soort opvolger om de leegte na Game of Thrones op te vullen. Met dit tweede seizoen wordt duidelijk dat de makers er ook effectief in zullen slagen om op termijn die verwachtingen in te lossen. Nu al kijken we uit naar seizoen drie dat we jammer genoeg maar mogen verwachten in 2020.
Volg Westworld
Crisis Theory
Crisis Theory