9
Helgoned geeft "Westworld - Seizoen 1 (DVD)" een 9.
Geschreven door Helgoned op 17 december 2017.
3
0

Westworld - Seizoen 1 (DVD)

De beroemde Amerikaanse schrijver Michael Crichton (Jurassic Park) schreef en regisseerde begin jaren zeventig de film Westworld. In een hypermodern pretpark konden gasten zich voor een fiks bedrag uitleven op levensechte robots. In de Middeleeuwen, het Romeinse rijk of het wilde westen kon iedereen de onoverwinnelijke held zijn. De film maakte van Crichton een ster en was een grote hit in de bioscopen. De film kostte iets meer dan een miljoen dollar en bracht tien miljoen dollar op. Het was ook een originele en revolutionaire film, waarin gebruik werd gemaakt van digitale technieken en voor één van de eerste keren werd verwezen naar computervirussen. Het was meer dan toepasselijk dat Jonathan Nolan (de maker van Person of Interest) en J.J. Abrams (Star Trek en Star Wars) in 2014 de opdracht van HBO voor het maken van een remake voor televisie op zich gingen nemen.

Westworld is in de nieuwe versie nog steeds een ultramodern pretpark. Het toneel is dit keer alleen het wilde westen, met prachtige stadjes en landschappen. Hoe verder de gasten in het pretpark afdwalen, hoe spannender de verhalen worden. Natuurlijk is het uitgangspunt dat de betalende bezoekers nooit kunnen verliezen van de robots (de ‘hosts’). Westworld is in eigendom van een groot conglomeraat, Delos. Eén van de bedenkers van het park, Robert Ford (Anthony Hopkins, The Silence of the Lambs), werkt daar aan de oude en nieuwe verhalen van het park. Hij doet dat samen met zijn hoofd programmering Bernard Lowe (Jeffrey Wright, Boardwalk Empire), waarbij ze de logica en verhalen bewaken, terwijl Delos hamert op rentabiliteit op hun investeringen.

Westworld
© HBO

De serie ziet er schitterend uit, de scènes van de valleien en bergen zijn duidelijk gebaseerd op de beelden uit klassieke westerns van John Ford. De makers koppelen deze klassieke plaatjes aan moderne locaties als de reparatiekamers voor de robots en de aankomsthal waar de bezoekers voor het eerst het pretpark binnengaan. Er wordt de tijd genomen om het verhaal van de serie op te bouwen. Als kijker word je zo langzaam meegetrokken in het verhaal. Je blijft je de eerste afleveringen steeds afvragen of je kijkt naar een medewerker van het park, een bezoeker of een robot. Dat boeiende gegeven blijven de makers vasthouden tot aan de slotaflevering. Verder gaat het in de serie om de vraag of de steeds beter ontwikkelde en levensechte robots misschien echt iets voelen of herinneren.

Het acteerwerk van de serie is zeer sterk. Naast de al genoemde acteurs zijn er prachtige rollen van Ed Harris als de geheimzinnige man in het zwart en Thandie Newton (Line of Duty, ER) als bazin van de dames van lichte zeden in de saloon. Sidse Babett Knudsen (hoofdrolspeelster uit Borgen) speelt ook een grote rol als Theresa Cullen, die namens Delos de boel in de gaten moet houden. Haar vond ik echter minder overtuigend. Ik was wel zeer gecharmeerd van de hoofdrol van Evan Rachel Wood (Once and Again). Zij speelt Dolores Abernathy, de dochter van een rancher, die in het westernstadje contact maakt met diverse gasten. Zij is ook een robot van de eerste generatie, die geplaagd wordt door herinneringen van alle gasten door de jaren heen. Westworld stelt eigenlijk de principiële vraag of de mens niet van nature slecht is en de robots meer menselijkheid bezitten dan de bezoekers.

Westworld
© HBO

Voor mij is Westworld in ieder geval een top serie en een absolute aanrader.

Voor mij is Westworld in ieder geval een top serie en een absolute aanrader. De Nederlandse Blu-Ray past daar uitstekend bij. Met een mooi vormgegeven handleiding voor nieuwe werknemers van Delos en een beschrijving van alle afleveringen als leuke analoge extra's. Er zijn interessante documentaires over de eerste week op de set en het creëren van het verhaal. De openingstitels van elke aflevering zijn ook fascinerend, in een korte documentaire van een kwartier wordt het maken daarvan fraai toegelicht. De langste bonus is ook de beste, dat is Crafting the Narrative, waar de makers naar aanleiding van de laatste aflevering de serie in ongeveer een half uur uitgebreid belichten.
Volg Westworld
Que Será, Será
Que Será, Será