Hessel Hoekstra geeft "We Are Lady Parts - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 3 juli 2021.
5
0

We Are Lady Parts - Seizoen 1

Een punkband met alleen maar moslimvrouwen? We Are Lady Parts bewijst dat het kan bestaan en dat het als serie werkt.

Heb je ooit een punkband gezien die uit moslimvrouwen bestaat? Grote kans van niet. De serie We Are Lady Parts van Channel 4 gebruikt dit ongebruikelijke gegeven om een al even ongebruikelijke serie te bouwen. De band Lady Parts bestaat uit Saira (Sara Kamilla Impey), Ayesha (Juliette Motamed) en Bisma (Faith Omole, Endeavour). Ze schrijven en spelen nummers als Voldemort Under My Headscarf. Maar om echt door te breken missen ze nog een gitarist. Al gauw hebben ze hun pijlen gericht op Amina (Anjana Vasan, Temple), een brave laboratoriumonderzoeker die wanhopig op zoek is naar een echtgenoot. Ze zetten Amina onder druk om met ze mee te doen en die krijgt een enorme cultuurschok te verwerken.

We Are Lady Parts is één van de bizarste series die ik dit jaar heb gezien. De meeste mensen zullen van moslimvrouwen een bepaald stereotype beeld hebben. Maar deze serie doorbreekt dit beeld volledig. De vrouwen van Lady Parts zijn grofgebekte kettingrokers die doen waar ze zelf zin in hebben. Het is interessant om een hele andere kant van de moslimgemeenschap te zien en hoe het ook flink op de hak genomen wordt.

De humor schuurt en niemand blijft bespaard

En hierin weet de serie ook wel lekker te schuren. De grappen maken gehakt van alles en iedereen. Bepaalde islamitische gebruiken worden compleet met de grond gelijk gemaakt, maar ook islamofobie en de vooroordelen over moslims moeten het ontgelden. Maar daartussen weet de serie ook wel eens een serieuze kwestie aan te kaarten. Hoe wordt er in bepaalde gemeenschappen bijvoorbeeld tegen homoseksualiteit aangekeken? En wat als je niet volgens de regels van de gemeenschap leeft? Ook dit gaat de serie niet uit de weg.

Daarnaast weet de serie een hele fijne sfeer te creëren door het multiculturele Londen als setting te kiezen. Ook de muziek die langskomt is erg sterk en past mooi bij het geheel. Dit is een mix van originele liedjes en covers van bestaande nummers. Vooral de originele liedjes zijn erg grappig en treffend. Een grote plus is dat de vrouwen zelf hun instrumenten bespelen, wat de boel een stuk authentieker maakt.

We Are Lady Parts heeft onbekende, maar getalenteerde acteurs

Wat ook helpt is dat de cast erg goed op elkaar ingespeeld is. Er doen weinig echt bekende acteurs mee. Alleen Aiysha Hart (Atlantis), die Amina’s beste vriendin Noor speelt, was er eentje die ikzelf uit andere series herkende. Maar de dames van Lady Parts doen het erg goed en in bijna elke combinatie zijn ze leuk om op het scherm te zien. Ook bandmanager Momtaz (Lucie Shorthouse, Bulletproof) en Ayesha’s broer Ahsan (Zaqi Ismail, Britannia) zijn twee fantastische toevoegingen aan de serie.

Hoewel het gegeven bizar is, blijft dit wel een komedieserie pur sang en die houden zich aan bepaalde clichés. Een van de grootste clichés is hoe Amina haar dubbelleven als brave onderzoeker en als punkgitarist probeert te combineren. Dit is niet een verhaallijn die we nog nooit eerder hebben gezien. Ook vond ik de rol van Amina’s ouders die hun dochter onvoorwaardelijk steunen in haar muzikale ambities vrij ongeloofwaardig. Ten slotte vond ik zes afleveringen van een klein halfuur vrij kort. Aan het einde van de laatste aflevering had ik het idee dat de serie pas begon. Gelukkig zijn dit slechts kleine details.

We Are Lady Parts is een bijzonder vreemde eend in de bijt. Het gegeven van de serie is enorm ongebruikelijk, maar ook de uitvoering is op z’n minst bizar te noemen. De makers geven hier echter wel een hele goede draai aan en ik hoop heel erg op een tweede seizoen.
Volg We Are Lady Parts
Sparta
Sparta