7.5
Ron Schoonwater geeft "Watchmen (2019) - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 25 september 2020.
5
0

Watchmen (2019) - Seizoen 1 (DVD)

Watchmen staat bekend als de comic, film en nu de televisieserie waarin superhelden geen superkrachten hebben. Er is slechts een uitzondering. Doctor Manhattan, maar die lijkt in dit seizoen niet echt een hoofdrol te spelen. Lijkt, want op het einde is alles anders en wordt pas echt duidelijk wat er speelt.

Watchmen speelt zich 34 jaar na de comic af. Slechts twee personages van toen spelen nog een rol. De eerder genoemde Doctor Manhattan en Adrian Veidt (Jeremy Irons, The Borgias). De televisieserie speelt slim in op het verleden en gebruikt dit als katalysator voor het verhaal. Het eigenzinnige aan Watchmen is dat de alternatieve wereld lastig te plaatsen valt. Alle auto's zijn elektrisch, de wapens lijken weer op de huidige tijd, maar er zijn ook verwijzingen naar science fiction. Herkenbaar en diffuus tegelijk.

Watchmen (2019)
© HBO

De overleden Rorschach wordt gebruikt als inspiratiebron voor The Seventh Kavalry. Een extreem rechtse racistische groep die vergelijkingen vertoond met de Ku Klux Klan. Zij gebruiken het masker waarmee Rorschach bekend is geworden. Aan de andere kant staat een gemaskerde politiemacht. Gemaskerd omdat de meeste politieagenten in het verleden vermoord zijn door The Seventh Kavalry. Om te voorkomen dat politieagenten nog herkend worden zijn ze verplicht maskers te dragen.

Watchmen trekt dus duidelijk de racisme kaart (het begint al met de moorden in Tulsa), maar heeft meer te bieden. Het gaat ook om onderlinge (familie)relaties. Bovendien komen oude thema's uit de comic en film terug. Denk aan de octopussen die vanuit de lucht naar beneden regenen. Daarnaast heeft de USA de oorlog gewonnen in Vietnam. Met dank aan Doctor Manhattan. Het verhaal zit goed in elkaar en is, zeker voor de Verenigde Staten, urgent. Het leverde de televisieserie de nodige kritiek op, want het perspectief zou 'te links' zijn.

Wat betreft extra's is deze DVD echter een kunstwerk.

Toch is er ook de nodige kritiek te leveren. Hoewel Watchmen goed in elkaar steekt en men geen geweld schuwt blijft het nogal glad. De moderne beeldvoering past niet helemaal bij het duistere verhaal. Het had allemaal wat gruiziger en donkerder gemogen. De film deed het wat dat betreft beter. Hetzelfde geldt ook voor het verhaal. Het is ingenieus bedacht met voldoende ruimte voor het verleden, maar de absurditeit en de maatschappelijke onrust komt minder uit de verf. Zelfs de uitstekende muziek van Trent Reznor en Atticus Ross kunnen niet het beklemmende gevoel dat eigenlijk bij Watchmen hoort oproepen.

Watchmen (2019)
© HBO

Wat betreft extra's is deze DVD echter een kunstwerk. Er is een hoop huiswerk gedaan om dat vorm te geven. Verschillende karakters en verhalen worden verder uitgediept. Op elke DVD schijf is een overdaad aan extra's. Meest opvallende is misschien nog wel de bijdrage van Comic Con. Het panel is dan nog hoopvol over een vervolg, maar dat blijkt inmiddels een illusie. Jammer, want de televisieserie heeft zeker potentie. Misschien is het onderwerp en de uitwerking toch iets teveel gebaseerd op de pijnlijke realiteit in de Verenigde Staten. Watchmen roept mede daarom net zulke verdeelde reacties op als het politieke landschap in dat land.
Volg Watchmen (2019)
See How They Fly
See How They Fly