9
Thomas ten Veldhuijs geeft "Watchmen (2019) - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 8 januari 2020.
5
0

Watchmen (2019) - Seizoen 1

Watchmen begon in de jaren 80 als een strip. Het was onderdeel van DC Comics, de uitgever van onder andere Superman, Batman, Wonder Woman en Aquaman. Net als de voorgenoemde strips gaat Watchmen over superhelden, hun persoonlijke drama en natuurlijk het redden van de wereld. Het is dan ook meteen opvallend dat de superhelden in Watchmen niet echt “super” zijn, ze hebben namelijk geen bijzondere krachten. Daar is een uitzondering op, namelijk Doctor Manhattan, die blauw is. Hij heeft verscheidene krachten en is waarschijnlijk sterker dan alle andere stripfiguren. Door de populariteit van de Watchmen-strips is er in 2009 al een film uitgebracht en is er nu eindelijk een serie uitgekomen die zich 34 jaar na de strips afspeelt.

De serie Watchmen begint meteen mysterieus en zit vol met verwijzingen naar personages uit de strips. Als je aan deze serie gaat beginnen, is het dus leuk om eerst de strips te lezen of de al uitgebrachte film te kijken. Daardoor zal je veel verwijzingen een stuk beter begrijpen. Van de ‘oorspronkelijke’ Watchmen zijn er nog maar weinig over. In het begin van het seizoen wordt het meteen duidelijk dat er een groep nieuwe gemaskerde helden actief zijn. Zo wordt al redelijk snel Sister Night, gespeeld door Oscarwinnares Regina King, geïntroduceerd. Van de oorspronkelijke Watchmen is alleen nog Adrian Veidt, ook bekend als Ozymandias, gespeeld door Oscarwinnaar Jeremy Irons, actief.

Naast de gemaskerde helden heeft de politie tegenwoordig ook maskers op. Dit is een maatregel die is ingevoerd om de politie te beschermen tegen criminelen die de agenten opspoorden om hen en diens familie te liquideren. Niet iedereen staat achter die maatregel, zo doet de FBI er bijvoorbeeld niet aan. Kortom het is geen fijne periode om agent te zijn.

De serie heeft een langzame opbouw en door het seizoen heen wordt steeds meer duidelijk. Dat is denk ik ook de kracht van deze serie. Iedere aflevering heeft een personage waar de hoofdfocus op ligt. Op die manier worden de beweegredenen van de personages duidelijk en ook waarom ze ervoor hebben gekozen om een gemaskerde held te worden. Aan het einde van het seizoen komen alle verhaallijnen bij elkaar en is alles duidelijk. Wat ook erg interessant aan de serie is, is dat het gat van 34 jaar tussen de strip en de serie goed wordt ingevuld en dat er zelfs onthullingen plaatsvinden door middel van flashbacks die gebeurtenissen van voor de oorspronkelijke strip verder invullen.

Voordat ik de serie ging kijken, had ik niet echt hoge verwachtingen van Watchmen. Toen ik de eerste aflevering had aangezet, zat ik er echter meteen in. De serie heeft een goede cast, pakkend verhaal, is erg mooi gefilmd en heeft ook uitstekende muziek. Tevens heeft Watchmen sterke actiescènes die een genot voor het oog zijn.

Wat ik misschien het beste aan de serie vind, is dat er onderwerpen worden behandeld die vroeger, maar zeker ook vandaag de dag actueel zijn. Zo komt bijvoorbeeld de Vietnam-oorlog voorbij, de nucleaire dreigingen, en is discriminatie in Amerika ook een terugkerend thema. In het begin van het seizoen wordt het namelijk duidelijk dat er een partij actief is, The Seventh Kavalry, die sterke overeenkomsten toont met de Klu Klux Klan. In plaats van een wit gewaad dragen ze een masker van een van de originele Watchmen helden, Rorschach.

© HBO

Een ander interessant thema dat goed aansluit bij het heden is dat er eigenlijk nooit aan de verwachtingen van de mensheid kan worden voldaan. Tegenwoordig hebben mensen snel een mening en willen ze dat ook graag uitten. Bij helden komt er dan nog meer druk op te liggen aangezien het nooit voldoende of genoeg is wat ze doen, ook al zetten ze hun leven telkens op het spel voor het algemeen belang van de mensheid.

Het eerste seizoen van Watchmen is naar mijn idee erg sterk. Het heeft een goede opbouw, mysterie, verwijzingen naar de originele personages, goede muziek, actie, een goede cast, is erg mooi gefilmd en behandelt relevante thema’s. Daarnaast heeft de serie een cliffhanger die een eventueel vervolgseizoen zeer interessant kan maken. Hopelijk komt er ook een tweede seizoen want het eerste seizoen was voor mij in ieder geval puur genot.

Op basis van het bovenstaande geef ik het eerste seizoen van Watchmen een 9.
Volg Watchmen (2019)
See How They Fly