9.5
Peter Rotthier geeft "Watchmen (2019) - Eerste aflevering" een 9.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 31 Oktober 2019.
4
0

Watchmen (2019) - Eerste aflevering

De nieuwe serie Watchmen, uit de HBO stal, vertrekt in het Tulsa van 1921 tijdens de hevigste rassenrellen ooit in Amerika. We zien een jongetje dat door zijn ouders op transport gezet naar veiliger oorden. Na deze heftige openingsscène springen we naar het heden waar een man aan de kant gezet wordt door een gemaskerde politieagent. Even later wordt de agent door de aangehouden bestuurder neer gekogeld.

Watchmen (2019)
© HBO

Met deze eerste twee scenes weet Watchmen onmiddellijk de aandacht van de kijker te trekken, want wat hebben de rassenrellen uit 1921 te maken met de moord op een agent bijna honderd jaar later? Voorlopig is dat nog een raadsel, maar later in deze eerste aflevering zullen we merken dat Tulsa 1921 wel degelijk een link heeft naar het heden.

Hoewel een eersteling in serieland meestal een kennismaking is met de personages die in de afleveringen die volgen verder uitgewerkt worden, grijpt Watchmen je al van bij de pilot bij de keel. Al vlug wordt duidelijk dat er nog steeds heel wat rassenhaat is in Tulsa en de streek enkele jaren eerder opnieuw een zware tijd heeft gehad dankzij de Zevende Kavalerie, een fictief derivaat van de Klu Klux Klan.

In Tusla leeft nog steeds een uitgebreide gemeenschap kleurlingen en om agenten tegen groeperingen als de Zevende Kavalerie te beschermen, lopen zij gemaskerd rond, zodat ze niet herkend worden. Daarnaast staan ze ook niet geboekstaafd als agenten, maar hebben ze allemaal een fictief beroep als camouflage voor hun werkelijke beroepsbezigheden.

Na enkele jaren van stilte blijkt de Zevende Kavalerie opnieuw actief te zijn. Deze eerste aflevering draait dan ook deels op de jacht op de moordenaar van de agent. Daarnaast maken we ook kennis met een dame, die zogenaamd een bakkerij runt, maar in werkelijkheid een 'special force' is van het politiekorps. Het zal de kijker ook al vlug duidelijk worden dat zij een van de centrale figuren zal worden in deze serie die gebaseerd is op de DC Comic Watchmen.

En gebaseerd mag je hier ook letterlijk nemen want het verhaal dat hier verteld wordt, is totaal anders dan het verhaal van de comic. De oorspronkelijke Watchmen uit de comic worden hier zijdelings wel al geïntroduceerd, maar hoe ze zich verder in dit verhaal zullen ontwikkelen is nog een groot vraagteken. Wat je wel al merkt is dat HBO met Watchmen alle registers wil opentrekken op zoek naar een kaskraker die de acht seizoenen van Game Of Thrones kan vervangen.

Of dit met Watchmen zal lukken is natuurlijk nog koffiedik kijken. Ten eerste ligt het genre mijlenver uit elkaar. Ten tweede schrijft men hier zijn eigen verhaal op basis van bekende personages in een andere setting. Ten derde is het maar de vraag of de seriekijker het overaanbod aan superheldenseries blijft accepteren.

Hoewel, wie HBO kent, weet dat zij er bekend om staan om zonder scrupules buiten de lijntjes te kleuren. Dat leidt al jaren lang tot grote successen in het televisielandschap. Watchmen is tijdens de pilot ook op geen enkel moment te vergelijken met andere superheldenseries. Waar andere superhelden op een ‘beschaafde’ manier door het leven gaan, krijgen we hier helden van vlees en bloed te zien, die net als ieder ander nederlagen moeten kunnen incasseren, gewond kunnen raken en zelfs kunnen sterven.

Watchmen (2019)
© HBO

Wat ook in het voordeel van Watchmen spreekt, is dat de makers zich niet beperken tot alleen maar actie maar ook oog blijken te hebben voor het familiale leven van de personages of de diepere beweegredenen van bepaalde personages om bepaalde acties op te zetten. Zet daar dan nog de slotscène bij van die eerste aflevering en je zal beseffen dat Watchmen alle ingrediënten heeft om het enkele jaren uit te zingen en meerdere prijzen weg te kapen.
Volg Watchmen (2019)
See How They Fly
See How They Fly