7.5
Conan Miller geeft "Wataha (The Border) - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Conan Miller op 9 Mei 2021.
2
0

Wataha (The Border) - Seizoen 1 (DVD)

Na een bomaanslag heeft een afdeling van de Poolse grenspolitie de taak om te ontdekken wie hiervoor verantwoordelijk was. Maar na een jaar is er nog altijd geen motief gevonden, tot een onverwachte vondst het onderzoek in een stroomversnelling brengt.

De afgelopen jaren hebben we een stortvloed aan Amerikaanse, Britse en Scandinavische series voorbij zien komen. Thrillers, moordmysteries, politiekorpsen met alledaagse of juist zeer speciale problemen; keuze genoeg. Ook de Fransen en Duitsers hebben inmiddels bewezen dat zij tv-series van hoge kwaliteit kunnen leveren. Wie benieuwd is naar series uit het oosten van Europa zal daar echt naar op zoek moeten gaan.

Op Netflix vond ik wel wat Oost-Europese speelfilms, maar veel minder series. Ik was benieuwd naar de Poolse krimi Wataha. Deze serie vond ik niet op een streamingdienst, dus de review gaat over de dvd-box van seizoen één. Hoewel ik er nog nooit van gehoord had, blijkt dat er inmiddels al drie seizoenen van zijn gemaakt.

Wataha begint met een afscheidsfeestje in de grenspolitiepost van Bieszczady, in een bosrijk gebergte in het meest zuidoostelijke puntje van Polen, aan de Pools-Oekraïense grens. Een prachtig gebied, ruig. Er leven wolven en beren. Zoals elke dunbevolkte regio is het niet alleen populair bij natuurliefhebbers. Er is een dagelijkse strijd gaande tussen de grenspolitie en smokkelaars die hier wapens en drugs de grens over brengen. Daarnaast vindt er ook mensensmokkel plaats, bijvoorbeeld van Syrische vluchtelingen die naar het veilige Westen willen.

Wiktor is eigenlijk wel klaar met zijn leven als grenswachter.

De serie begint met een bomaanslag op een post van de grenspolitie. Wiktor Rebrow (Leszek Lichota, Pulapka) overleeft ternauwernood de aanslag. Als de enige overlevende is hij automatisch in de ogen van sommigen ook een verdachte, mede door zijn relatie met Michal Luczak (Jacek Lenartowicz, M jak milosc), een oude jeugdvriend van Wiktor die vroeger met smokkelen zijn brood verdiende.

Na een jaar revalidatie is Wiktor Rebrow eindelijk weer in staat om te werken. Ondanks zelfmedelijden en alcoholmisbruik klimt hij langzaam uit de diepe put waar de aanslag hem ingegooid had. Wiktor is eigenlijk wel klaar met zijn leven als grenswachter. Dan vindt hij een onverklaarbare aanwijzing die zijn beeld over de aanslag volkomen veranderd. Als geboren jager bijt hij zich vast en gaat hij toch op onderzoek uit. Daarbij maakt hij ook gebruik van zijn oude vrienden en vijanden uit de smokkelaarswereld.

Het vermoeden groeit dat de aanslag geen op zichzelf staande actie was en dat er grotere belangen meespelen.

Door zijn gewroet in het verleden komen er steeds meer verbijsterende aanwijzingen boven water. Het vermoeden groeit dat de aanslag geen op zichzelf staande actie was en dat er grotere belangen meespelen. De fanatieke procureur van het Openbaar Ministerie Iga Dobosz (Aleksandra Poplawska, Barwy szczescia) raakt er juist steeds meer van overtuigd dat Wiktor achter de aanslag zat en dat hij nu bezig is om oude sporen uit te wissen. Kan Wiktor de waarheid ontdekken voordat hij zelf achter de tralies verdwijnt?

In het begin van het seizoen gaat Wataha vooral over de heropbouw van de grenspolitie van post Bieszczady en hun dagelijkse taken, maar gaandeweg gaat het verleden een grotere rol spelen. Hoewel er vragen worden beantwoord, is dit eerste seizoen slechts de opmaat naar het volgende. De werkelijke omvang van de situatie wordt in dit seizoen nog niet geheel duidelijk.

Het koste mij veel moeite om in het verhaal te komen. De opbouw is erg traag en er zijn veel zijlijntjes en figuranten waarvan niet duidelijk is wat hun belang is. Hoewel dat een mate van realisme toevoegt, voelt het toch ook wat geforceerd aan. Ik kreeg de indruk dat het allemaal overbodige ballast is omdat het in zo’n omgeving een fluitje van een cent zou moeten zijn om mensen en sporen te laten verdwijnen.

De serie is zeker niet slecht, integendeel, het is best vermakelijk en intrigerend. Polen lijkt goed gekeken te hebben naar de Nordic Noirs. Opvallend is de hoeveelheid sigaretten die er doorheen gaat. Er wordt genoeg gerookt om een complete Poolse bruinkoolcentrale te evenaren. In de echte Poolse traditie gaat er ook fors wat alcohol doorheen. Ik kreeg er zelf bijna dorst van.

Veel storender vond ik het verhaal dat qua niveau nogal op en neer gaat. Het ene moment zijn de logica en de geloofwaardigheid nogal zoek, en dan volgt weer een sterke, geloofwaardige scene. Voor de wat minder kritische kijker zal het zeker voldoende spannend zijn, maar de ontwikkelde seriekijker die graag zout op zijn slakken strooit, zal hier soms het hoofd schudden.

De prestaties van de acteurs en de mooie plaatjes houden de aandacht verder echt wel voldoende vast. Ik heb veel slechtere series gezien dan deze en ben stiekem toch wel benieuwd naar de ontwikkelingen in seizoen twee. Wel hoop ik dat het tempo dan een tikje omhooggaat en dat de verhaallijn compacter wordt. Dan kan de score ook weer een puntje omhoog. Voor nu vind ik het een 7,5 waard.

De Lumiere dvd-box bestaat uit twee schijfjes met elk drie afleveringen van 45 minuten. Geen boekje, geen extra’s. De taal is Pools en er is een ondertiteling in het Nederlands. Het geluid is slechts twee-kanaals Dolby Digital. Dat is jammer, want in de bosrijke omgeving had HBO Europe veel leuks kunnen doen met een goede surroundmix.

Wataha
© HBO
Volg Wataha