Ron Schoonwater geeft "War of the Worlds (2019) - Complete serie" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 15 november 2022.
3
0

War of the Worlds (2019) - Complete serie

Als het besef er is dat dit geen The War Of The Worlds is dan is War of the Worlds (2019) best de moeite waard.

Verwacht van deze versie geen grootschalige CGI en andere groots opgezette special effects. In sommige aankondigingen is onterecht de vergelijking getrokken met H.G. Wells. Dat levert verwachtingen op die deze versie in de verste verte niet waarmaakt. Volgens mij eigenlijk ook niet wil waarmaken. Hoewel de titel van de serie dus erg ongelukkig gekozen is past het wel bij de inhoud van het verhaal. Het gaat namelijk letterlijk over de oorlog tussen verschillende werelden. Hoe dat precies zit moet je maar ontdekken als je naar deze serie gaat kijken.

Het ontbreken van bombastische soundtracks en imponerende CGI zal een bepaald scifi publiek niet aanspreken.

De aarde wordt aangevallen door buitenaardse wezens. Ze gebruiken een ingenieuze manier om het grootste deel van de mensheid in een keer uit te schakelen. Slechts een kleine groep mensen overleeft de aanval. Het verhaal centreert zich in Frankrijk en Engeland. De overlevenden gaan op zoek naar antwoorden en naar een manier om te overleven. Wanneer het verhaal vordert wordt het duidelijk dat er binnen de eigen groep mensen zijn die direct te maken hebben met de invasie.

War of the Worlds (2019)
© Canal+

War of the Worlds (2019) kiest meer voor de intermenselijke relatie dan voor imposante gevechten. Ondanks de dreiging gaat het vooral over kameraadschap, verlies en verleden. De tegenstander heeft, op de ruimteschepen na, geen grote imponerende machines tot haar beschikking. De overvallers vechten vooral met hondachtige robots die erg dodelijk zijn. Hun mechanische geluid zorgt voor een 'unheimisch' gevoel. Wanneer ze in de buurt zijn weet je dat er iemand op het punt staat om te sterven. Zoals zo vaak in sciencefiction blijken deze robots helemaal niet zo onkwetsbaar. In het tweede en derde seizoen zijn ze nog steeds dodelijk, maar ook makkelijker uit te schakelen.

War of the Worlds kiest meer voor de intermenselijke relatie dan voor imposante gevechten.

Opvallend is dat de eerste twee seizoenen een herkenbaar stramien volgen. Het gevecht van de overlevenden tegen degenen die de invasie uitvoeren. Indrukwekkende shots van een desolaat Londen zorgen voor een extra dimensie. Aan het einde van het tweede seizoen lijkt het verhaal rond. Het derde seizoen weet echter nieuwe inzichten te geven. Dat gaat gepaard met nogal veel technische praat en regelmatig onmogelijke uitkomsten. Dit derde seizoen kent daardoor een hele andere dynamiek. Dat komt mede omdat het verhaal op nogal verschillende plekken plaatsvindt. Toch is de uitkomst bevredigend en spannend tegelijk.

War of the Worlds (2019)
© Canal+

War of the Worlds (2019) is niet de typische verfilming van het H.G. Wells verhaal. De titel is ongelukkig gekozen. Het ontbreken van bombastische soundtracks en imponerende CGI zal een bepaald sciencefiction-publiek niet aanspreken. Persoonlijk hou ik er wel van. Het gebrek aan digitale hulpmiddelen zorgt ervoor dat het meer over de mensen en hun achtergrond gaat. Net als bij elk verhaal en televisieserie is niet alles even logisch en verklaarbaar. Dat hoort eigenlijk bij het genre. Er zijn momenten dat dit storend is, maar over het algemeen komt deze serie daar redelijk goed mee weg. Natuurlijk kent ook deze serie een aantal clichés. Soms vervelend en opvallend, maar gelukkig niet storend genoeg om daar de hele serie op af te rekenen.
Volg War of the Worlds (2019)
Episode 8
Episode 8