9.5
Peter Rotthier geeft "War of the Worlds (2019) - Eerste aflevering" een 9.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 2 november 2019.
2
0

War of the Worlds (2019) - Eerste aflevering

Dr. Durant (Léa Drucker, The Bureau) werkt in een observatorium dat de ruimte observeert. Op een dag krijgen ze een vreemd radiosignaal binnen dat lange tijd blijft aanhouden. Voor haar de (bijna) zekerheid dat het signaal afkomstig is van buitenaards leven. Daar ook andere observatoriums dit vreemde signaal hebben binnen gekregen, dat na onderzoek afkomstig blijkt te zijn uit de omgeving van een verre planeet, waar eventueel leven mogelijk zou zijn, wordt Durant naar Brussel geroepen om bijkomende uitleg te geven in het hoofdkwartier van de NAVO.

Na een eerste aanval blijken er metalen constructies achter gebleven te zijn waarvan wetenschappers al gauw ontdekken dat ze het brein van de mensen kunnen aantasten door de elektromagnetische golven die ze uitsturen. Daarnaast is er ook een geluid dat sommige mensen horen en anderen dan weer niet.

War of the Worlds (2019)
© Canal+

En dan komt de aanval. Het enige verweer is ondergronds te gaan of bescherming te zoeken in een lift, onder water, in een tunnel, beveiligde kamers of zelfs in een lege tank(wagen). De mensheid tracht op allerlei manieren te vluchten voor het naderende gevaar maar aan het eind blijkt zowat de hele wereldbevolking uitgeroeid te zijn.

De overlevenden komen zo terecht in een vreemde wereld zonder elektriciteit, internet en waar de straten geplaveid zijn met lijken. Niemand weet wat er gebeurd is. Van een agressor is er nergens een spoor. Hoe zullen de verschillende personages waarmee we kennis konden maken in de pilot omgaan met deze nieuwe wereld? Vragen die in de komende afleveringen opgelost zullen worden.

Terugkomend op die pilot zelf, mogen we zeggen dat deze na een rustige aanhef, waarin we kennis konen maken met de verschillende personages die deze reeks moeten dragen, zeer beklijvend wordt wanneer de aanval plaats heeft. De paniek onder de mensen wordt perfect in beeld gebracht wanneer ze alle kanten oprennen, zonder dat ze weten wat er echt gebeurt.

Het zijn ook die scenes die ervoor zorgen dat deze eerste aflevering van War of The Worlds (2019) een hoog niveau haalt en je als kijker meegetrokken wordt in het verhaal. Maar ook de opbouw van het verhaal zorgt voor een onderhuidse spanning. De spanning voorafgaand aan de nakende aanval wordt langzaam maar zeker opgebouwd in de verschillende scenes. Het wordt dan ook vlug duidelijk dat deze nieuwe serie een paradepaardje moet worden van Canal+ en Fox. Afgaand op wat we te zien kregen in de pilot, zit de kans er dik in dat deze serie in de eindejaarlijstjes zeker zal zijn terug te vinden.

Tot slot willen we nog even vermelden dat deze versie van H.G. Wells wereldberoemde boek door de makers in een modern jasje is gestoken, waarbij zelfs de wereld van de dag van vandaag onder de loep wordt genomen. Zo is er een scene in de jungle van Calais waar een illegaal een poging onderneemt om in een vrachtwagen te kruipen om zo in Groot Brittannië te geraken.

[image-137928]
Volg War of the Worlds (2019)
Episode 8