Mandy Gelling-Potharst geeft "Waco - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 29 juli 2019.
1
0

Waco - Seizoen 1

David Koresh: “If the Bible is true, then I'm Christ.”

Wat er in Waco is gebeurd is waar. In 1993, ik was toen 27 jaar, werd er wereldwijd bericht over de gebeurtenissen die plaats vonden buiten de Texaanse stad. De belegering van 51 dagen van Mount Carmel en de inwoners de Branch Davidians was ook nieuws hier in Nederland. Dus de miniserie over deze vreselijke gebeurtenis stond al een tijd op mijn wensenlijst.

Zes afleveringen lang worden we bestookt met mannen, ja alleen mannen, die niet voor elkaar onder willen doen. Ze denken allemaal gelijk te hebben en recht te hebben om een ander persoon naar het leven te staan. En dat eigenlijk alleen maar omdat ze het niet met elkaars denkwijze eens zijn of elkaar te zien als mensen. Dat resulteert in vreselijke fouten en een bloedbad dat, in mijn ogen, voorkomen had kunnen worden.

So here we are in the day of the Lord. All the prophets talk about the great and dreadful day of the Lord when God will make inquisition for blood.

Hoe accuraat de serie is weet ik niet, maar als het ook maar een beetje waar is dient de Amerikaanse overheid diep zijn hoofd te buigen en eens na te denken over hun wetten en manier waarmee ze met Amerikaanse burgers omgaan. De serie volgt David Koresh (Taylor Kitsch, True Detective) en zijn volgers en de ATF en FBI, waarbij naast Koresh vooral onderhandelaar Gary Noesner (Michael Shannin, The Little Drummer Girl) een zeer grote rol speelt.

Waco
© Paramount network

There some things that God has concealed in his written word that are to be brought to do right before the end of time.

Als kijker wordt je niet geleid in een mening. Je kunt zelf beslissen wie goed en wie fout is. Mijn conclusie na zes afleveringen is totale afkeuring van het handelen van beide kanten. Maar wat ik eigenlijk het meest schokkende vond is het feit, als het inderdaad waar is, dat de berichtgeving vol met vooroordelen en fouten zat. Aan de pers werden verhaaltjes verteld die ook hier in Nederland werden verteld. Mijn herinneringen van de gebeurtenissen in Waco waren dan ook behoorlijk anders dan dat er in de serie werd getoond.

Maar zoals de serie Waco laat zien was er weinig waar van deze berichtgeving. En dat schokte mij nog het meest. Of je de Paramount Network-serie helemaal serieus moet nemen weet ik niet. Elk waargebeurd verhaal wordt verteld vanuit een bepaald standpunt en of vooroordeel. Maar het verhaal is gebaseerd op het boek van David Thibodeau (Rory Culkin, Castle Rock), hij leefde ten tijde van de belegering bij de Branch Davidians. En ook de autobiografie van Noesner; Stalling for Time: My Life as an FBI Hostage Negotiator stond aan de basis van de serie.

De serie Waco verveelt niet. Kitsch is behoorlijk overtuigend als sekteleider en ook het tempo van de vertelling is prima. Ik had het vooral heel erg te doen met Noesner, hij stond duidelijk tussen twee vuren in. En hoewel zijn inzichten soms zeer duidelijk waren wilden zijn superieuren graag heel Mount Carmel met de grond gelijk maken, door zelf te liegen. En waarom, dat is mij nog steeds niet geheel duidelijk. Koresh was duidelijk niet uit op een totale vernietiging a la Jim Jones. Daar waar de FBI dat duidelijk wel was. De serie geeft een schokkend kijkje in de geschiedenis die nooit echt duidelijk zal zijn. De waarheid zal dus ergens in het midden blijven liggen. 8 punten voor een prima geschiedenisles.

NB: De documentaire Waco: Madman or Messiah van A&E is het tegenovergestelde van de serie. Waar de serie geen standpunt inneemt en duidelijk een andere Koresh laat zien is de documentaire heel uitgesproken in zijn mening. Het laat een Koresh zien die godsdienstwaanzinnig is, een tiran zelfs. In de serie zien we een Koresh die ogenschijnlijk voor rede vatbaar is, waar mee te praten valt. Maar Waco: Madman or Messiah is duidelijk, Koresh is gek en zijn volgers zijn wellicht nog gekker.

Door de documentaire direct na de serie te gaan kijken, is de verwarring bij mij compleet. Wat is nu de waarheid en wat niet? Was dit inderdaad gewoonweg een aanval op Amerikaanse burgers die hun recht op vrijheid van godsdienst uitoefenden of was het een levensgevaarlijke sekte die een gevaar vormde voor de samenleving? We zullen het nooit echt weten, maar de documentaire is na de serie een aanrader om te gaan zien, zodat je zelf kunt bepalen wat er nu precies is gebeurd tijdens de belegering van Mount Carmel.
Volg Waco
Day 51
Day 51