6.5
anonymous geeft "Vinyl - Seizoen 1 (DVD)" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 4 november 2016.
1
2

Vinyl - Seizoen 1 (DVD)

Een serie die zich afspeelt in de jaren 70. Dat was voor mij voldoende om aan deze serie te beginnen. Ik hou wel van die retrosfeer. De setting, de muziekindustrie, sprak me iets minder aan, maar het kon zeker niet slecht zijn. Met veel verwachtingen begon ik er dus aan.

Mad Men had duidelijk sporen achtergelaten… Ik ging er te veel van uit dat retroseries per definitie goed waren. Helaas kon Vinyl allerminst het niveau van Mad Men halen. Slecht was het zeker niet. Ik durf zelfs zeggen dat het meer dan middelmatig was. Maar een uitblinker kan ik Vinyl bezwaarlijk noemen. Dat Mick Jagger het idee bedacht, had misschien al een lichtje moeten doen branden. Niet dat ik negatief wil zijn over The Stones. Het gaat eerder over de schoenmaker en diens leest…

Dat de jaren 70 een hoogtepunt waren wat betreft drank en drugs en rock ’n roll, wil ik vast geloven. En dat de muziekindustrie hierin de kroon spande, zal ook zeker wel zo zijn. Maar de serie focust hier te veel op. Bijna elke scène draait hierom. De rode draad, een muziekproducent die op zoek is naar een nieuw elan in zijn bedrijf en ook wel naar zichzelf, is te mager. Dialogen zijn amper uitgewerkt en heel wat scènes moeten het hebben van geweld of seks. Waar op zich niets mis mee is, maar te veel is te veel.

Al kan ik geen enkel kwaad woord zeggen over hoofdrolspeler Bobby Canavale (Chef, The Bone Collector). Canavale zet een geloofwaardige Richie Finestra neer, de muziekproducent om wie het draait. Hij geeft zelfs wat diepgang aan zijn personage. Niet voldoende, maar wel meer dan alle andere figuren. Al is dat niet moeilijk aangezien die amper zijn uitgewerkt.

Ook was ik aangenaam verrast door Ray Romano (Everybody loves Raymond, Ice Age). Met zijn baardje zie je niet meteen dat hij het is, maar zijn stem verraadt hem meteen. Romano speelt één van de rechterhanden van Finestra, Zak Yankovich. En hij doet dat best wel goed.

En dan is er natuurlijk nog die retro setting waar ik zo naar uitkeek. Toegegeven, hier kunnen we enkel positief over zijn. De jaren 70 sprankelen van je televisie. De duffe kleuren, de typische kledij en natuurlijk de muziek die zo typisch seventies is. Die muziek is meestal wel fijn en geeft, niet altijd maar wel vaak, een extra dimensie aan het verhaal. Al is dat natuurlijk niet verwonderlijk voor een serie die draait om de muzieksector.

Kortom, raad ik het af? Zeker niet. Wie heimwee heeft naar de ruige kant van de seventies, of toch op zijn minst naar de muziek uit die tijd, moet zeker kijken. Soms gaat het wat traag, maar beschouw het als een fijne ontspanning. Ben je echter op zoek naar psychologische diepgang, het gewone leven uit de jaren 70 of uitgewerkte intellectuele dialogen, moet ik je teleur stellen. Al moet je beslist één aflevering proberen. Wel oppassen geblazen, de eerste aflevering duurt ineens twee uur. Iets te lang. Maar wel geregisseerd door grootmeester Martin Scorsese.
Volg Vinyl
Alibi
Alibi