Ron Schoonwater geeft "Vikings: Valhalla - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 8 februari 2023.
5
1

Vikings: Valhalla - Seizoen 2

Het is genieten van het tweede seizoen van Vikings: Valhalla.

Het tweede seizoen van Vikings: Valhalla is beter dan het eerste. Dit komt misschien omdat mijn verwachtingen bijgesteld zijn. Ik heb niet meer de verwachting dat ik naar een historisch verantwoorde televisieserie kijk. Ik kijk naar een avonturenserie die in het verleden afspeelt. Eerlijk is eerlijk, daarin slaagt dit tweede seizoen met vlag en wimpel.

Vikings: Valhalla

Dat komt met name omdat de verhaallijnen stuk voor stuk uitstekend in elkaar zitten. Of het nu gaat om de geloofsstrijd tussen Freidis en Olaf in het hoge noorden of de gevaarlijke tocht van Harald en Leif in het (zuid-)oosten. Het is spannend, intrigerend en brengt verschillende invloeden slim bij elkaar. Met enige fantasie kun je namelijk het verhaal van Freidis een op een vertalen naar een piratenverhaal of naar een thriller waarin de hoofdrolspeler op een soort sekte stuit. De gevaarlijke tocht van Harald en Leif over een soms onstuimige rivier zal ook herinneringen oproepen aan andere genres. Zelfs de invloed van duizend-en-een nacht is niet ver weg.

Feit blijft echter dat dit seizoen van top tot teen goed is.

Feit blijft echter dat dit seizoen van top tot teen goed is. Naast de verhaallijnen wordt er goed geacteerd. Ook door de personages die wat minder lang in beeld zijn of een belangrijke bijrol spelen. De verschillende sets en de wilde landschappen maken indruk. Het is prima in beeld gebracht. Ook de twee andere verhaallijnen in Londen en Kattegat houden constant verbinding met de twee verhalen van Freidis en Harald/ Leif. Het zorgt voor duidelijkheid en, ondanks alles wat er gebeurt, rust. Met die rust bedoel ik dan dat de verschillende verhaallijnen goed te volgen zijn. Ik heb me alle afleveringen prima vermaakt.

Vikings: Valhalla

Ondanks al mijn positivisme haalt Vikings:Valhalla nog steeds niet de kwaliteit van de beste seizoenen van het grote voorbeeld Vikings. Wel past dit seizoen prima tussen het gemiddelde van die serie. Het kent dit seizoen dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld The Last Kingdom. Gewoon goed dus. Dat wil niet zeggen dat er geen kritiek te leveren is, zoals op de duidelijk gebleekte tanden en dat het historisch besef soms gemist wordt. Feit blijft echter dat het gewoon een heel seizoen lang genieten is van een goed gevonden en uitgevoerd verhaal. Mij hoor je dan niet klagen.
Volg Vikings: Valhalla
The Reckoning
The Reckoning