Hessel Hoekstra geeft "Vigil - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 30 augustus 2021.
5
0

Vigil - Eerste aflevering

Hoe spannend is een moordonderzoek op een onderzeeër? Sterke acteurs en een beklemmende sfeer maken zorgen ervoor dat Vigil erg boeiend begint

‘Van de makers van Line of Duty.’ Tegenwoordig slaat de BBC dit etiket op elke spannende detective- of thrillerserie om aandacht te trekken. Maar meestal kunnen series met dit stempel het niveau van Line of Duty niet echt halen. Kijk maar eens naar The Capture of Bloodlands. Aardige series, maar daar blijft het bij. Ook de nieuwe serie Vigil krijgt dit etiket op zich geplakt. Is dit dan dé nieuwe Line of Duty? Dat kan ik nog niet zeggen, maar het begin is wel veelbelovend.

Na een sterfgeval op de onderzeeër HMS Vigil gaat Detective Chief Inspector Amy Silva (Suranne Jones, Doctor Foster) aan boord om dit te onderzoeken. Hoewel de bemanning uitgaat van een zelfmoord, vermoedt Silva dat sprake is van moord. Ook ontdekt zij een verband tussen dit sterfgeval en de verdwijning van een vissersboot voor de kust.

Vigil maakt effectief gebruik van een onderzeeër als setting

De eerste aflevering van HMS Vigil is een sterk begin van een detectiveserie met een ongebruikelijke setting. Silva, de verdachten en het bewijsmateriaal zitten allemaal opgesloten in één kleine ruimte en er kan letterlijk niets in of uit. Ook communicatie met de buitenwereld is lastig. Hierdoor heeft de serie wel wat weg van bijvoorbeeld Criminal: United Kingdom, waarin slechts één verhoorkamer als setting wordt gebruikt. Ook kan een onderzeeër erg beklemmend aanvoelen en deze benauwende sfeer weet de serie heel goed naar voren te brengen.

Wat Vigil ook mee heeft is een fantastische groep acteurs. Naast Jones zien we onder anderen Rose Leslie (Game of Thrones), Martin Compston (The Nest), Stephen Dillane (The Tunnel) en Paterson Joseph (Timeless). De kleinschalige setting zorgt ervoor dat de verhoudingen goed op scherp kunnen staan. Hoe dat gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk, maar hopelijk gaan we daar in de komende afleveringen meer van zien.

Vigil begint veelbelovend, maar weten ze de verwachtingen waar te maken?

Het is een eerste aflevering en er moet nog het nodige van de grond komen. Wie is het slachtoffer precies? Welke motieven waren er om hem te vermoorden? Dit zijn vragen die we al wel voorgeschoteld krijgen, maar waar we nog niet direct een antwoord op krijgen. Of het verhaaltechnisch een beetje goed in elkaar zit is dan ook nog niet duidelijk. Wel bedient de eerste aflevering zich van een aantal trucjes, clichés en ongeloofwaardigheden die we naar mijn mening net iets te vaak zien. Toch is de cliffhanger aan het einde effectief en maakt het nieuwsgierig naar meer.

De eerste aflevering van Vigil trekt zeker de aandacht, en dat komt niet alleen doordat de BBC ermee adverteert als iets van de makers van Line of Duty. Sterke acteurs en een onderzeeër als setting zijn de grote trekpleisters in dit moordonderzoek. Als de verhaallijn de komende weken net zo boeiend wordt, dan kan Vigil nog wel eens een hele goede serie worden.
Volg Vigil
Episode 6
Episode 6