8.5
Ron Schoonwater geeft "Victoria - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 3 Oktober 2019.
3
0

Victoria - Seizoen 3

Lekker romantisch naar schitterende kostuums en fantastisch kleurige beelden kijken. Het is weer tijd voor escapisme. Escapisme moet eigenlijk in hoofdletters geschreven worden, want Victoria is een prachtig vorm gegeven serie. De kijker is al twee seizoenen verwend met de ontwikkelingen rondom koningin Victoria (een geweldige rol van Jenna Coleman, The Cry) en haar gevolg. Net als in veel vergelijkbare serie worden de ontwikkelingen gevolgd van de bedienden, de familie en de upper class.

Het derde seizoen kent echter een kleine trendbreuk. De serie excelleert nog steeds in de hierboven genoemde kwaliteitskenmerken. Dit seizoen is echter dramatischer dan de eerdere twee seizoenen. Niet dat er in die twee seizoenen niets dramatisch gebeurde, maar dit derde seizoen is er heel expliciet in.

Victoria
© ITV

Victoria is een van de beste kostuumdrama's van dit moment.

Dit seizoen sterft bijvoorbeeld een van de geliefde hoofdrolspelers. De relatie tussen Victoria en prins Albert (Tom Hughes, The Game) is complex en onderkoeld. Daar draagt de naar Engeland teruggekeerde prinses Feodora (Kate Fleetwoord, Harlots) gewiekst aan mee. Haar positie in het hof zorgt voor een machtsstrijd tussen Victoria en Albert. Victoria is enigszins verzwakt door weer een zwangerschap. Bovendien vraagt de opvoeding van de kinderen de nodige aandacht van beide ouders. Daarnaast voelt Albert zich in de schaduw staan van de koningin. Om zich te bewijzen stort Albert zich in een megalomaan project. Net als nu, bij elke verandering, wordt dit sceptisch ontvangen.

Op politiek vlak zijn er ook de nodige dreigingen. Zo waart er een revolutionaire geest door het Verenigd Koninkrijk. Mede vorm gegeven door de ontwikkelingen in Frankrijk waar de vorst heeft moeten vluchten. De overwegend arme arbeiders en het Ierse nationalisme roeren zich. Als de afgezette Franse vorst zijn toevlucht zoekt bij Victoria en Albert leidt dit tot de nodige politieke strubbelingen. Een van de belangrijkste personen die zich roert is de slimme Lord Palmerston (Laurence Fox, Lewis). Palmerston weet als minister van buitenlandse zaken handig gebruik te maken van alle onrust. De angst voor een revolutie zorgt ervoor dat er drastische maatregelen genomen moeten worden.

Victoria
© ITV

Het personeel van de koningin wordt beïnvloed door de woelige baren om hen heen. De loyaliteit naar het koninkrijk is groot. Daarnaast wordt de scheiding tussen royalty en bediening op de proef gesteld door een onmogelijke liefde. Kiezen twee hoofdpersonages voor elkaar en heeft dat directe consequenties voor Victoria. De bevolking wordt ook nog geteisterd door cholera. Een in die tijd dodelijke ziekte. De onrust is dus op alle lagen groot.

Victoria is een van de beste kostuumdrama's van dit moment. Ondanks dat er veel verhaallijnen zijn dit seizoen is de serie opvallend makkelijk te volgen. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de acteurs, hun uitgesproken rollen en zeker ook de schrijvers en makers achter deze serie. De jachtige tijd wordt omgezet in relatieve rust. De serie neemt voldoende tijd om alle belangrijke karakters tot volle wasdom te laten komen. Daarmee een valkuil voorkomend dat vluchtige spanning en sensatie de bovenhand krijgt.
Volg Victoria
The White Elephant
The White Elephant