9.5
Peter Rotthier geeft "Versailles - Complete serie" een 9.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 14 Maart 2019.
1
0

Versailles - Complete serie

Het leven van de Zonnekoning, zoals de Franse koning Lodewijk de veertiende genoemd werd, zorgde voor heel wat literatuur in de geschiedenis. Voor het grote publiek is de tirannieke koning vooral bekend omdat hij diegene was die het paleis van Versailles liet bouwen. Hoewel er in zijn tijd heel wat controverse was rond de bouw van dit domein, is het kasteel van Versailles vandaag de dag één van de pareltjes van Frankrijk.

Het moet zowat voor elke acteur een droom zijn om een rol als die van Chevalier te mogen spelen; een dandy in hart en nieren, die zowel de vrouwen als de mannen om zijn vingers weet te winden.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat een serie die over het leven van deze koning vertelt, als titel de naam van dat kasteel meekreeg. Drie seizoenen lang wordt de kijker meegezogen in het wel en wee van de Zonnekoning en zijn omgeving. Zijn vrouwen, zijn minnaressen, de oorlogen, de zeurende adel, complotten en ga zo maar door, alles komt aan bod in deze Frans-Canadese sage.

Of alles geschiedkundig helemaal klopt, laten we in het midden. De makers zullen links en rechts wel enkele andere nuances gelegd hebben om het verhaal beter te laten draaien. Globaal volgt men echter het leven van Lodewijk XIV van bij zijn geboorte tot aan zijn dood.
De hele serie is een pareltje geworden waarin je als kijker meegezogen wordt in het leven aan het hof van de laatste grote koning van Frankrijk.

Versailles
© Canal+

Louis Quatorze was een echte tiran. Zijn wil was wet. De hele reeks lang zie je hem dan ook geregeld ontploffen als iet niet naar zijn zin is. Toch heeft hij ook gewone menselijke kantjes. De relatie met zijn broer is ook niet optimaal. Vooral de openlijke homofiele relatie van Filips vormt een probleem dat de hele serie sluimert en af en toe uitbarst.

George Blagden (Vikings), zet een fantastische koning neer maar Alexander Vlahos (Merlin) die in de huid van zijn broer is gekropen geeft serieus tegengas. Toch zullen de meeste kijkers moeten toegeven dat Tygh Runyan (Stargate) die als hoofd van de politie, Fabien Marchal, alle valse kuiperijen van de Franse adel onderzoekt, zijn rol met verve invult. Hij wordt echter alleen nog overtroefd door Evan Williams (Awkward) die als Chevalier, de minnaar van Filips, de rol van zijn leven speelt. Het moet zowat voor elke acteur een droom zijn om een rol als die van Chevalier te mogen spelen; een dandy in hart en nieren, die zowel de vrouwen als de mannen om zijn vingers weet te winden.

De vrouwen in de reeks vormen grotendeels een mooie opvulling. Er passeren heel wat dames in het bed van de Zonnekoning gedurende zijn regeerperiode. Toch zijn er in Versailles enkele sterke vrouwen terug te vinden. Zo is er de tweede echtgenote van Filips, de Duitse prinses Palatine (Jessica Clark – Silent Witness) die er toch in slaagt Filips zijn echtelijke plichten te laten vervullen zodat er nakomelingen op deze wereld gezet worden. Een van de belangrijkste minnaressen van de koning, Madame Montespan (Anna Brewster – Material Girl) beweegt hemel en aarde om in de gunst van de koning te blijven, maar in het derde seizoen wordt die positie zo goed als onhoudbaar.

Versailles
© Canal+

Gedurende de drie seizoenen komen er nog wel enkele dames op de voorgrond te staan maar de meesten is een kort leven beschoren of worden grotendeels genegeerd door de koning, zoals zijn vrouw die pas aan het eind van haar leven nadrukkelijker in beeld komt. Versailles is goed voor een flinke brok Franse geschiedenis waarin politiek, religie, misdaad, verraad, erotiek en decadentie een belangrijke rol spelen. Naast het hoofse leven, krijgen we ook heel wat mooie omgevingsbeelden te zien en natuurlijk is de inboedel van het kasteel van Versailles de moeite om naar te kijken. Versailles is een prachtserie die het verdiend om over enkele jaren opnieuw bekeken te worden.
Volg Versailles
The Legacy
The Legacy