Sandra Hutchison geeft "Versailles - Seizoen 3 (DVD)" een 9.
Geschreven door Sandra Hutchison op 10 maart 2019.
0
0

Versailles - Seizoen 3 (DVD)

Macht, drama en mystiek met een gouden randje. Het derde seizoen van Versailles valt zeker niet tegen. Heb je van de eerste twee seizoenen genoten dan zal ook dit seizoen je ongetwijfeld bevallen.

In het derde en laatste seizoen van de Franse dramaserie Versailles is Koning Lodewijk XIV (George Blagden) nog steeds aan de macht. Hij heeft de oorlog tegen Keizer Leopold (Rory Keenan) gewonnen en hij wordt overmoedig. Lodewijk heeft grootse plannen voor Frankrijk, hij wil flink uitbreiden en de grenzen sterker bewaken. Om dit te bekostigen zal het geld ergens vandaan moeten komen, dus moet de belasting flink omhoog. Hoewel een deel van zijn raadgevers dit sterk afraadt, zet hij zijn plannen door met de overtuiging dat zijn volk hem koste wat kost adoreert. Naast de verhoogde belasting neemt Lodewijk meer drastische maatregelen, waardoor het volk en de protestanten zich steeds meer tegen hem lijken te keren.

© Canal+

Bijna alle vertrouwde personages uit de serie keren in dit seizoen weer terug op het scherm. Rondom deze personages en hun geliefden spelen zich weer de nodige dramatische taferelen af. Daarnaast is er in dit seizoen ook weer veel aandacht besteed aan decor en de gedetailleerde kostuums zijn indrukwekkend. Het acteerwerk is bovengemiddeld goed. Noemenswaardig is daarbij vooral de rol van Alexander Vlahos als Philippe d'Orléans (de broer vaan Lodewijk) die dit seizoen veel krachtiger naar voren komt. En als kijker krijgen we een andere kant te zien van de geliefde van Philippe: de Chevalier, een rol die de acteur Evan Williams voor zijn rekening nam, ook hij speelt dit seizoen de sterren van de hemel.

Wanneer de Romeinse keizer Leopold Lodewijk op een bezoekje trakteert zorgt dat voor enige roering in het koningshuis. Inmiddels heeft Lodewijk zijn hart verloren aan zijn minnares Maintenon, die hem sterk beïnvloedt met haar geloofsovertuigingen en andere buitensporige ideeën. Terwijl Lodewijks grootheidswaanzin zorgwekkende vormen aanneemt, gaat het met Parijs bergafwaarts. Om het volk tevreden te stellen legt hij riolering aan en zorgt hij voor stadsverlichting. De kosten zijn natuurlijk wel voor rekening van het volk. Wat volgt is een groot feest voor de adel, waarbij je als toeschouwer op mooie nostalgische beelden van een verlicht Parijs wordt getrakteerd.

Dit derde seizoen van Versailles is net als zijn voorgangers zeker weer het bekijken waard. Er gebeurt zoveel, haast ieder genre komt wel aan bod. De verhaallijn is mede omdat het gebaseerd is op historische feiten erg interessant. Voor wie de serie nog niet kent is het wel aan te raden gewoon bij het eerste seizoen te beginnen, anders is het verhaal niet goed te volgen.
Volg Versailles
The Legacy
03x10