9
Sandra Hutchison geeft "Versailles - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Sandra Hutchison op 31 Mei 2017.
2
0

Versailles - Seizoen 1

De tiendelige dramaserie Versailles ging in 2015 in Frankrijk in première. De serie neemt je mee naar het jaar 1667 en toont een deel van de Franse geschiedenis rondom Koning Lodewijk XIV, oftewel de Zonnekoning. Lodewijk was een jonge intelligente koning die na de dood van zijn moeder - op vijfjarige leeftijd - alleenheerser werd over het toen rijkste land van Europa: Frankrijk. De rol van de 28-jarige Koning Lodewijk XIV wordt in deze serie door de charismatische Engelse acteur George Blagden (Vikings) knap neergezet.

Koning Lodewijk XIV wil, koste wat het kost, zorgen voor een gezonde zoon als troonopvolger. Hij heeft daarbij - ondanks zijn ruime keuze aan maîtresses - weinig geluk. Daarnaast is hij eigenlijk verliefd op de vrouw van zijn broer Philippe d'Orléans (Alexander Vlahos), die op zijn beurt weer op mannen valt. Dat geeft al genoeg materiaal voor problematische taferelen.
Daarnaast heeft Frankrijk steeds meer last van rebellie. De koning probeert de rebelse opstanden van de adel te ontlopen door zichzelf en zijn huishouding volledig te verplaatsen naar het jachthuis van zijn vader, in het dorp Versailles. Daar wil hij zijn macht tonen aan de rest van de wereld door het jachthuis om te toveren tot een indrukwekkend kasteel en krachtig statussymbool van en voor Frankrijk. De koning laat zich graag door de adellijke lieden die tot zijn hofhouding behoren omringen en deze moeten dan ook verplicht meeverhuizen naar het nieuwe onderkomen van de koning.

Versailles
© Canal+

Versailles schijnt de tot nu toe duurste Franse serie te zijn en dat is te zien. Dit kostuumdrama is dan ook tot in de kleinste details uitgewerkt. Het decor en de kostuums zijn indrukwekkend. Wie echter denkt dat Versailles een zoetsappig verkleedpartijtje is zal nog verbaasd opkijken. De serie bevat namelijk behoorlijk wat pittige scènes! Al snel blijkt dat niet iedereen waarmee de koning zich inlaat te vertrouwen is. Sterker nog, het lijkt wel of iedereen die zich tot zijn huishouding mag rekenen tegen de koning liegt, met hem het bed wil delen en/of hem bedriegt. En dan is er nog de dreiging van een naderende oorlog met de Spaanse Nederlanden. Gewelddadige scènes en pittige seksscènes volgen elkaar dan ook in een rap tempo op. Wie betrapt wordt op bedrog wordt een kopje kleiner gemaakt of tijdens een verhoor in vieren gedeeld. Veel bloed dus, afgewisseld met mooi bloot en pikante seks.

Veel van de verhaallijn lijkt gebaseerd te zijn op feiten uit de Franse geschiedenis, maar dan met een flinke dosis romantiek. Hier en daar zal er vermoedelijk wat zijn aangedikt, verzonnen of juist zijn weg gelaten. Vreemd genoeg spreekt iedereen, ongeacht waar ze vandaan komen, vloeiend Engels in de serie. Dat kijkt gemakkelijk, maar komt niet erg geloofwaardig over. Dit is dan ook wel direct het enige minpunt van de serie. Verder is Versailles een fijne vermakelijke serie om vlot achter elkaar te bekijken. De serie bevat geen trage momenten, toont een boeiend verhaal, heeft voldoende spanning en intriges. De geweldige mix van diverse genres maakt de serie meer dan het bekijken waard.
Volg Versailles
The Legacy
The Legacy