4
Bo Verhoef geeft "Verliefd op Ibiza - Eerste afleveringen" een 4.
Geschreven door Bo Verhoef op 3 december 2013.
0
0

Verliefd op Ibiza - Eerste afleveringen

Verliefd op Ibiza is een Nederlandse serie die gebaseerd is op de gelijknamige speelfilm geregisseerd door Johan Nijenhuis, die begin dit jaar in de bioscopen te zien was. De film was razend populair in Nederland en behaalde al snel de status van Gouden Film. Dit zorgde ervoor dat er een gelijknamige tv-serie werd geproduceerd, met de gedachte dat deze ook wel aan zou slaan. Alleen wat Johan Nijenhuis in zijn films, zoals Costa en Volle Maan, nooit deed was de diepte ingaan met de verhaallijnen en de rode draad zelf. Dit gebeurt ook weer niet in de gelijknamige serie, maar als je een liefhebber bent van Nederlandse soaps, zon, zee, strand, seks, drank en feestjes, dan merk je dat vast niet! De serie gaat daarnaast weer vrolijk verder met veel verschillende verhaallijnen, hoewel dat hier wel minder het geval is dan bij de film. Er zijn ongeveer drie of vier verhaallijnen die blijven bestaan, maar elke aflevering heeft tevens een losse verhaallijn waar je na die ene aflevering echt nooit meer iets over hoort. Een beetje jammer, omdat sommige personages wel echt heel komisch zijn en beter zijn dan de vaste personages.

De eerste aflevering van Verliefd op Ibiza trok 621000 kijkers. Als je dat vergelijkt met de populariteit van de film is dat natuurlijk veel te weinig. Na de eerste twee afleveringen waren de kijkcijfers eventjes gelijk, maar de kijkcijfers bereiken elke week opnieuw toch weer een dieptepunt. Ik was in elk geval niet verbaasd. Nijenhuis gaat gewoon niet ver genoeg op de verhaallijnen van de personages in, behalve bij de verhaallijnen van het handjevol personages die de serie staande proberen te houden. De cast van de serie is echter niet helemaal gelijk aan de film, zo zien we Sanne Vogel, Jan Kooijman en Kim Feenstra niet terug, hoewel ik denk dat we bij de laatstgenoemde niet heel veel missen. Er zijn daardoor een paar nieuwe gezichten, zoals Louis Talpe, Manuel Broekman, Georgina Verbaan en Géza Weisz. Niet de grootste Nederlandse acteurs en actrices natuurlijk, waardoor ik al snel het gevoel krijg dat ik echt moet stoppen met kijken. Slechter acteerwerk zie je bijna nooit. Hoewel ik nooit zo'n grote fan geweest ben van Nederlandse speelfilms of series, weet ik wel dat ons kikkerlandje wel degelijk betere series kan produceren dan dit.

Ik snap dat SBS6 eigenlijk de concurrentie met RTL 5 aan wil gaan, als het gaat om jongerenseries, maar ik denk niet dat dit onwijs zal aanslaan. Het zat er op zich al een beetje aan te komen, omdat de recensies voor de film ook al niet zo goed waren. Een Nederlandse speelfilm met bekende acteurs en actrices en verschillende verhaallijnen is vaker aangeslagen, maar ik ben van mening dat ze het dan wel bij één productie moeten houden en niet moeten doorslaan met een serie. Het kost alleen maar meer geld, vanwege oplopende kosten door de productie en de teleurstellende kijkcijfers. Ik dacht dat na de eerste aflevering het verhaal misschien iets beter zou worden, omdat je in stukjes van 40 minuten zoveel meer kwijt kan, dan in één stuk van 90 minuten. Helaas bleef het bij de verwachting die ik al had. Verliefd op Ibiza de film was daarom wel even leuk, maar de serie kunnen ze het beste stopzetten en het geld bewaren voor iets beters.
Volg Verliefd op Ibiza
Sunshine Reggae
Sunshine Reggae