anonymous geeft "Velvet - Complete serie" een 9.
Geschreven door anonymous op 26 augustus 2018.
8
0

Velvet - Complete serie

Liefde, gewoon heel veel liefde en niet alleen voor Ana en Alberto

Al tijden stond hij op mijn te kijken lijst: Velvet. Toch kwam het er steeds niet van. Mede doordat de serie in het Spaans is, en dat niet mijn favoriete taal is, stelde ik het maar uit. Hier en daar ving ik wel steekwoorden op over de serie: tranen, prachtig, romantisch, geweldig. Dus toen ik klaar was met Sense8, en ik ontdekte dat Miguel Ángel Silvestre, die schitterde in Sense8, ook speelt in Velvet, werd de stap al iets kleiner, en durfde ik die sprong wel te wagen.

Tijdens de eerste fragmenten van aflevering één, zit je al meteen in de sfeer van de jaren vijftig. De kleding, de omgeving, de manier van haardracht, de auto's op de straat en nog veel meer, ademt rock&roll. Na vijf minuten wilde ik niets liever dan doorkijken. Dat is me gelukt. Binnen anderhalve week heb ik alle vier de seizoenen van Velvet gekeken. Elke vrije minuut van de dag, en tot laat in de nacht keek ik Velvet. Ik voelde me tijdens het kijken van de serie een deel van Velvet en diens familie. Ik werd deelgenoot van hun intriges, hun verdriet, de zakelijke succes en de relationele missers. En die Spaanse taal; binnen een aflevering was ik er al aan gewend. Een ander leuk feit: elke aflevering duurt langer dan een uur, dus als je eenmaal aan Velvet begint, heb je heel wat uren kijkplezier tegoed.

Velvet
© Antena 3

Velvet: een bekend en beroemd modehuis en familiebedrijf in Madrid. Aan het hoofd staat Don Rafael. Hij is de vader van Patricia en Alberto Márquez (Miguel Ángel Silvestre, Sense8, Narcos). Alberto is de erfgenaam van Velvet, maar hij ziet de functie als directeur helemaal niet zitten. Ook zijn vader heeft zo zijn twijfels, want Alberto is al van jongs af aan verliefd op de naaister Ana (Paula Echevarría, London Street). En niemand van de rijke Márquez-familie ziet het zitten dat die twee bij elkaar blijven, laat staan trouwen met elkaar. Nadat het noodlot de familie Márquez treft, moet Alberto de zaak toch runnen, en al snel ontdekt hij dat de zaken er slecht voor staan. Velvet is zo goed als failliet. Alleen een enorme financiële injectie en een top-ontwerper, kunnen Velvet nog redden.

De keuze die hij maakt, zal hem de rest van zijn leven blijven achtervolgen

Alberto neemt mode-ontwerper Raúl de la Riva (Asier Etxeandia) aan bij Velvet, maar ook diens collectie kan Velvet niet redden. Ook Alberto's vriend en onderdirecteur Mateo (Javier Rey) weet geen oplossing meer voor Velvet. Ondertussen groeien Ana en Alberto nog dichter naar elkaar toe, maar nemen de spanning in het bedrijf ook toe. Als Velvet failliet gaat, wil dat zeggen dat alle werknemers van het modehuis op straat komen te staan. Dan komt er redding uit onverwachte hoek. Om die hulp te accepteren moet Alberto de moeilijkste keuze uit zijn leven maken. Kiest hij voor Ana, of gaat hij voor Velvet, de familie, het bedrijf en de werknemers. De keuze die hij maakt, zal hem de rest van zijn leven blijven achtervolgen.

Naast Ana en Alberto, zijn er nog zoveel mooie karakters in Velvet. Buiten Raúl en Mateo om, zijn er ook nog de zussen Clara (Marta Hazas, Gran Hotel), de secretaresse en Rita (Cecilia Freire), de naaister, Pedro(Adrián Lastra), de loopjongen, en dan zijn er nog Blanca (Aitana Sánchez-Gijón, A Walk in the Clouds), de bazin van het naai-atelier en Emilio (José Sacristán, Tiempos de guerra), de oom van Ana. En een speciale rol is weggelegd voor Manuela Velasco, zij speelt de rol van Cristina; een vrouw, die het leven en het bestaan van Ana, Alberto en Velvet erg moeilijk maakt.

Ik heb er heel wat zakdoeken doorheen gejaagd

Velvet is een serie die onder je huid gaat zitten. Je merkt tijdens het kijken dat Velvet inspeelt op je gevoel en dat je, nadat je eerst hard moet lachen, je wederom een doos tissues open moet maken. Ik heb er heel wat zakdoeken doorheen gejaagd. Huilen bij Velvet gaat bijna als vanzelf. Soms van verdriet, soms van vreugde, soms uit wanhoop, maar altijd huil je voor de hoofdpersonen. Seizoen één, twee en drie, zijn bij mij favoriet. Daar zat alles is. Drama, romantiek, intriges, en humor. Seizoen vier begon wat tam, en zelfs langzaam, een gegeven wat ik bij Velvet nog niet eerder had gezien. Dat neemt niet weg dat seizoen vier uiteindelijk wel vier prachtige laatste afleveringen had, die alles wat ik miste weer goed maakten.

Na Velvet te hebben gekeken ben ik om. Ik wil meer Spaanse series zien. En gelukkig is er dit jaar een spin-off verschenen van Velvet, namelijk Velvet Colección, Die ga ik zeker volgen, want veel van de acteurs uit Velvet hebben een rol in de nieuwe Velvetserie. Velvet is ook veel meer dan een romantisch verhaal over twee mensen, die graag bij elkaar willen zijn. Er worden diverse onderwerpen aangesneden, zoals homoseksualiteit en kanker. Je zou kunnen zeggen dat Velvet liefde is voor iedereen. Nou ja, bijna iedereen. Want zoals bij elke serie, heeft ook Velvet iemand die je liever achter het fluwelen behang zou willen plakken.
Velvet
© Antena 3

Voor de sfeer, drama, romantiek, geluk en al het gevoel wat de acteurs mij hebben gegeven, geef ik hen in ruil daarvoor een dikke negen.