8
anonymous geeft "Varg Veum - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door anonymous op 2 Maart 2013.
0
0

Varg Veum - Seizoen 2

Seizoen 2 van de Noorse detective Varg Veum bevat zes nieuwe afleveringen, die net als het eerste seizoen zijn gebaseerd op de boeken van Gunnar Staalesen. Alle zes de afleveringen hebben als film in de Noorse bioscopen gedraaid. Het seizoen is in het voorjaar van 2012 op het Belgische Canvas uitgezonden, de KRO heeft in Nederland alleen de eerste twee afleveringen uitgezonden.

Privédetective Varg Veum (Trond Espen Seim) is van baan veranderd en is in de schoenen van leraar gestapt. In de eerste aflevering wordt hij geconfronteerd met een oude zaak van toen hij nog als maatschappelijk werker bij Jeugdzorg werkte. Hij laat zich helemaal in de zaak meesleuren en begint weer met zijn werk als privédetective.

De sympathieke Veum heeft een vriendin en gaat samenwonen. Zijn vriendin Karin (Lene Nystrøm) brengt met haar familie en werk een aantal zaken mee waar Veum zich in gaat verdiepen. Hierdoor lopen de spanningen hoog op in hun relatie. Veum wil namelijk niet dat Karin zichzelf in gevaar brengt, maar op haar plaats wil Karin niet dat Veum haar problemen oplost en zelf in gevaar komt.

Rechercheur Hamre (Bjørn Floberg) is ook nog in beeld. Af en toe heeft hij de hulp van Veum nodig, bijvoorbeeld als een andere oud-cliënt van Veum alleen met de politie mee wil werken als Veum wordt opgeroepen. Dankzij de hulp van Veum komt Hamre verder in zijn zaken, maar natuurlijk gaat Veum zich er direct mee bemoeien. Zoals hij zelf zegt: “Ik kan dingen doen die jij als rechercheur niet mag doen”. Hamre levert hem bepaalde informatie, zodat hun samenwerking door kan gaan en de zaken sneller worden opgelost. Dit gaat niet altijd volgens de regels en Veum wordt vaak genoeg in de boeien geslagen, maar Hamre zorgt er altijd voor dat hij direct bevrijd wordt.

Ik vond het tweede seizoen niet sterk beginnen, na het eerste seizoen had ik zeker beter verwacht. In de eerste twee afleveringen wordt Veum zwartgemaakt en is er veel ruzie. Vanaf de derde aflevering is er een enorme wending: het is spannend en de verhalen zijn sterk. Het is niet voorspelbaar wie er vermoord gaat worden en wie de moordenaar is.

De anderhalf uur die een aflevering duurt zijn goed gevuld. Deze tijd is nodig om de kijker te laten zien hoe de complexe zaken worden opgelost. Bij elke zaak zijn veel mensen betrokken, waardoor het af en toe wel lastig is om het te kunnen volgen.

Het grootste verschil met het eerste seizoen is dat in dit seizoen vooral zaken voorkomen die te maken hebben met persoonlijke banden van Karin of Veum. Zo hebben de zaken te maken met vrienden van Veum, de familie van Karin en van beiden hun (oude) werk. Daardoor gaat Veum voor de volle honderd procent aan het werk en wil hij koste wat het kost de daders vinden. Hij laat zich door niemand tegenhouden en ook als hij zelf gewond is gaat hij door. Er komen veel spectaculaire scènes in voor, met achtervolgingen, een hoop moorden en Karin en Veum die zelf in gevaar komen.

Na de eerste twee afleveringen was ik een beetje teleurgesteld in het niveau, maar gelukkig werd het vanaf de derde aflevering een stuk leuker om te kijken. Het smaakt zelfs naar meer, maar op een derde seizoen hoeven we voorlopig niet te rekenen.
Volg Varg Veum
Cold Hearts
Cold Hearts