7
anonymous geeft "Unsolved - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door anonymous op 3 september 2018.
3
0

Unsolved - Seizoen 1

De serie Unsolved (USA Network, ook te zien bij Netflix) gaat niet zozeer over Tupac en Biggie zelf als over hun moord. Centraal in deze serie staat het onderzoek, dat tot op de dag van vandaag nog niet succesvol is afgerond, dat de moordenaar(s) van beide rappers moest opsporen.

In de serie zie je Tupac (Marcc Rose - Straight Outta Compton) en Biggie (Wavyy Jonez - The Real) timmeren aan de weg als rappers en zich ontpoppen tot beroemdheden met het bijbehorende luxe leventje. Als beiden kort na elkaar worden vermoord wordt er een politieonderzoek opgestart, in eerste instantie geleid door Russell Poole (Jimmi Simpson - House of Cards).

In de serie staat centraal hoe er jaren later een nieuw onderzoek wordt gestart dat verder borduurt op het onderzoek van Russell Poole. In dit onderzoek worden voor de politie niet zulke fijne conclusies getrokken (corruptie bij LAPD) en dus wordt er gevraagd aan een expert op dit gebied om het onderzoek opnieuw te openen. Detective Greg Kading (Josh Duhamel - Transformers) stelt een team samen om de moord op Biggie op te lossen. Ja, alleen Biggie... Tupac wordt vermoord in Las Vegas en valt dus niet onder het gebied van LAPD. Iets wat mij altijd blijft verbazen in Amerikaanse series.

Unsolved
© USA Network

Het verhaal neemt je mee door het onderzoek van Greg (het heden), Russell Poole (het verleden, vlak na de moord) en de tijd voordat de moorden werden gepleegd. Je krijgt als kijker wat achtergrond informatie over het leven van Tupac en Biggie. Hoe zij van vrienden naar vijanden gingen en hoe de strijd tussen East en West coast ging. The Bloods en The Cribs spelen ook en rol en dit maakt het voor de kijker niet allemaal even makkelijk. Het geeft ook weer dat het voor de politie eenheid toen lastig was om de moord op te lossen. Desinteresse, afgunst en ras (wat altijd een rol lijkt te spelen bij Amerikaanse series) zorgt ervoor dat de zaak niet of nauwelijks wordt opgevolgd.

Behalve door Russell Poole, uitstekende acteur die als het zwarte schaap zich tussen de regels en de scheve gezichten op het bureau door probeert te manoeuvreren om tot een oplossing te komen. Als kijker heb ik met hem te doen, hij doet zo zijn best maar komt niet verder. Het hele verhaal laat de kijker een beetje berooid achter. De bureaucratie tussen de verschillende politiekorpsen, het feit dat niemand van de getuigen bereid is om te praten en het oude papieren archief geeft je als kijker een zwaar gevoel. De zaak is tot op heden niet opgelost, maar je speurt zelf enthousiast mee in de hoop toch tot een oplossing te komen. Dit maakt de serie erg leuk om naar te kijken en ook wel spannend.

Unsolved zit goed in elkaar en de acteurs die Biggie en Tupac belichamen lijken ook sprekend op hen. Tevens wordt de bureaucratische werkwijze van de politie-eenheden, de strijd tussen de verschillende bendes en platenmaatschappijen goed weergegeven. Het meeslepende verhaal geeft je zelf het gevoel dat je nog kan bijdragen als amateur speurneus om de moord(en) op te lossen. Zeker de moeite waard om te kijken, ook al ben of was je geen fan.
Volg Unsolved
Unsolved?
Unsolved?