8.5
anonymous geeft "Unsere Mütter, unsere Väter - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 19 augustus 2013.
2
0

Unsere Mütter, unsere Väter - Seizoen 1

Als TV-fan ben ik gewend geraakt om bij bepaalde genres te blijven. Science fiction doet me weinig, net als politieseries en ik kan niet-Engelstalige series slecht waarderen. Het toepassen van deze filters op de selectie van series om te kijken garandeert vermaak, voor mij. Toch is het verstandig om af en toe van het gebaande pad af te wijken. In bijna elk genre ontwikkelen series zich en buiten Amerika wordt veel moois gemaakt. Zo ook Unsere Mütter, Unsere Väter . De serie, over een groep vrienden in de Tweede Wereldoorlog is Duitstalig. Nu vind ik Duits geen mooie taal om te luisteren en ontwijk ik van kinds af aan al de Tatort afleveringen die elke zondag op onze televisie te zien zijn. Echt kennis van moderne Duitse series heb ik niet. Tevens houd ik ook niet van films en series over de Tweede Wereldoorlog. In mijn gedachte is alles zo'n beetje al gezegd en gemaakt over dit tijdperk en kunnen nieuwe producties de klassiekers niet overtreffen. Unsere Mütter, Unsere Väter bewijst hoe ongeldig vooroordelen kunnen zijn. De driedelige Duitse serie is een lust voor het oog en fantastisch geacteerd. Het geeft met haar insteek van Duitse jongeren in de oorlog een originele kijk op een welbekend tijdperk.

De serie draait om vijf vrienden. De zelfverzekerde Wilhelm (Volker Bruch), zijn vredelievende broertje Friedhelm (Tom Schilling), de op faam beluste Greta (Katharina Schüttler), haar Joodse vriend Viktor (Ludwig Trepte) en de verlegen Charlotte (Miriam Stein) zijn al van kinds af aan vrienden. Ze hebben hun hele leven nog voor zich. Een scène waarin ze dolgelukkig dansen en lachen bevestigt het noodlot dat hun staat te wachten. De oorlog begint en alles verandert.

Wat de serie erg goed doet is karakterontwikkeling. Drie afleveringen is niet bijzonder veel en met vijf afzonderlijke verhaallijnen die zich over enkele jaren uitrekken is het gemakkelijk om de karakters te vergeten. Gelukkig staan de persoonlijkheden van de vijf vrienden voorop. De oorlog verandert hen, zoals geen enkele andere gebeurtenis dat zou kunnen. Wilhelm wil zijn broertje beschermen maar beseft zich dat Friedhelm zijn eigen mannetje moet staan. Zien hoe de schuwe Friedhelm zich ontpopt tot soldaat is even pijnlijk als het begrijpelijk is. De twee broers representeren de gewone Duitse soldaten; de jonge mannen die vrij weinig met Hitler's visie hebben maar er toch voor moeten vechten. Er zijn niet bijzonder veel films of series over deze soldaten, tenminste niet zonder dat Hitler zelf een rol speelt, dus het is onwennig om aan de Nazi-kant van het verhaal te zitten. Wat het gegrond houdt is Wilhelm's voice-over die met de chronologie speelt en de twee persoonlijkheden van de broers die tegen elkaar en hun situatie afsteken.

Een onwaarschijnlijker verhaal is dat van Viktor, die keer op keer door het oog van de naald kruipt. Als Jood op de vlucht door Duitsland en Polen, komt Viktor meerdere partijen tegen die hij te slim af moet zijn. Nu is het voor het verhaal niet erg vruchtbaar als Viktor in het eerste half uur het loodje legt, maar de opstapeling van toevallige ontsnappingen doen zijn verhaallijn weinig recht. Viktor is tevens het enige personage dat niet veel verder komt dan zijn Joodse identiteit. Schuw maar gewiekst en vooral overdreven moralistisch navigeert hij door de verschrikkingen. Het past niet bij de rauwere verhalen van de anderen.

De gebeurtenissen die Greta in werking zet door met een Duitse officier aan te pappen om Viktor een uitweg te bieden zijn ook best ver gegrepen, maar de consequenties liegen er niet om. Greta pakt de kans om een ster te worden met beide handen aan en krijgt jurken en studiosessies terwijl haar vrienden door bloed, sneeuw en modder kruipen. Maar dit zou geen Tweede Wereldoorlog zijn als ook Greta geconfronteerd wordt met verraad, politiek en de realiteit van het slachtveld.

Dan is er nog Charlotte, die onbedoeld de show steelt. Ze blijft als enige doelloos achter in Berlijn en besluit een zuster te worden. Vol goede moed gaat ze naar het front. Haar naïviteit is aandoenlijk en van korte duur. Van alle personages is Charlotte nog het meest menselijk. Ze maakt fouten, probeert goed te doen in een tijd waar iedereen alleen wil overleven en faalt daar soms in. Haar stille liefde voor Wilhelm is een dramatische twist maar daarom ook juist weer persoonlijk.

De serie is prachtig gefilmd. Stof dwarrelt in vernietigde straten, het gruis en zweet bedekt een gezicht van een soldaat en de landschappen zijn even grauw en onverzoenlijk als de verhalen. De decors zijn grootschalig en prachtig. De actie zinderend en van hoog niveau. Dit was geen kleine productie. En mocht je, net als ik, niet juichen om de Duitse taal, dan is er zo veel gaande in beeld dat het absoluut te verdragen is.

De vijf verhaallijnen lopen vaak genoeg in elkaar over dat de kijker geforceerd wordt om te erkennen hoe drastisch de oorlog de personages heeft veranderd. Allen komen ze mensen tegen die ze willen helpen of die hen juist willen verraden. Allen gaan daar anders mee om. De verhaallijnen zijn onderhoudend maar soms ook te dramatisch geladen om echt geloofwaardig over te komen. Als Wilhelm vertelt dat 'oorlog wachten is' en ondertussen van alles meemaakt lijdt de boodschap er onder. Toch, als het einde nadert en de vrienden elkaar onder ogen komen met flashbacks naar die ene gelukkige avond is de boodschap alsnog duidelijk. Bij een oorlog wint er niemand.

Unsere Mütter, Unsere Väter laat een generatie zien die vooral veel opgeofferd heeft in een oorlog die niet van hen was. Zoals Wilhelm, Friedhelm, Greta, Charlotte en Viktor waren er nog velen. Iedereen zal zich kunnen identificeren met hun vriendengroep. De driedelige serie is van een niveau zoals we dat vooral kennen van Amerikaanse kabelseries. Er wordt veel moois gemaakt buiten Hollywood en deze serie bewijst dat deze producties absoluut de moeite waard zijn.
Volg Unsere Mütter, unsere Väter
A Different Country
A Different Country