Geschreven door Hessel Hoekstra op 17 april 2023.
5
0

Unforgotten - Seizoen 5

Ondanks de afwezigheid van Nicola Walker lukt het de makers van Unforgotten opnieuw om een sterk seizoen neer te zetten.

**LET OP: DEZE RECENSIE BEVAT SPOILERS OVER HET VIERDE SEIZOEN**

Het was een enorme schok toen Cassie Stuart (Nicola Walker, Spooks) aan het einde van seizoen vier bij een auto-ongeluk om het leven kwam. Ondanks dit tragische verlies, dat een mooi en afgerond einde voor de serie had kunnen betekenen, besloten zender ITV en schrijver Chris Lang de serie alsnog een vijfde seizoen te geven. Dit betekende fundamentele veranderingen in de serie.

Voortaan zal Cassies collega Sunil Khan (Sanjeev Bhaskar, The Indian Doctor) de serie moeten dragen. Hoewel Sanjeev Bhaskar een verdienstelijk acteur is, mist hij de charme en aantrekkingskracht van Nicola Walker. Toch viel het vijfde seizoen in dat opzicht mee. Want ondanks de afwezigheid van Walker is dit opnieuw een heel sterk seizoen.

Het seizoen begint zoals vanouds. Ergens wordt een lichaam gevonden van iemand die al langere tijd dood is (ditmaal in een schoorsteenmantel van een huis dat verbouwd wordt). De persoon in kwestie blijkt niet op natuurlijke gestorven te zijn en het coldcaseteam van Khan en zijn collega’s wordt op de zaak gezet. Tegelijkertijd volgen we de levens van mensen die op het eerste gezicht niks met elkaar te maken hebben, maar die allemaal op een bepaalde manier het slachtoffer hebben gekend en mogelijk betrokken waren bij de moord.

In dit vijfde seizoen zijn dat onder meer Karol Wojski (Max Rinehart, Hollyoaks), een Engelsman die in een magazijn in Frankrijk werkt, een straatschoffie genaamd Joseph (Rhys Yates, The Outlaws) en de gerespecteerde politicus Tony Hume (Ian McElhinney, Game of Thrones).

Nicola Walker laat een leegte achter die niet opgevuld kan worden, maar schrijver Chris Lang gebruikt die leegte op een goede manier

Wat anders is, is de afwezigheid van Cassie Stuart. In haar plaats is er een vervanger gekomen, Jessie James (Sinéad Keenan, Being Human). James is echter heel anders. Ze is een stuk strakker qua protocollen en botst geregeld met Khan en zijn collega’s. Die hebben op hun beurt het verlies van Stuart nog steeds niet helemaal verwerkt, vaak tot frustratie van James. Het is hierbij fijn dat schrijver Chris Lang ook erkent en laat zien dat Stuart echt niet vervangen kan worden, maar dat het leven ook na een verlies gewoon door moet gaan.

En ja, dat verlies kan wennen zijn. Het is ook wennen aan Sinéad Kheenan als nieuwe hoofdrolspeler. Toch brengt dit seizoen een nieuwe dynamiek, want de schrijver laat zien dat die leegte die achterblijft niet altijd opgevuld kan worden. Waar Stuart in de eerste vier seizoenen de hoofdrol speelde en Khan haar heel erg ondersteunde, is de samenwerking tussen Khan en James een stuk gelijkwaardiger. En als duo slagen ook zij erin om de serie goed te dragen. Ook de manier waarop James en het politieteam langzaamaan naar elkaar toe groeien is op een geloofwaardige manier neergezet.

Unforgotten blinkt uit in ethische thema's die bij een moordonderzoek komen kijken

Wat Unforgotten van veel detectiveseries onderscheidt is het ethische aspect. Ja, moord en misdaden zijn tegen de wet en strafbaar. Maar in hoeverre kun je het iemand aanrekenen als het zelfverdediging is? En wat zou je ervan vinden als iemand onschuldig de cel ingaat, maar wel binnen de wettelijke kaders talloze levens heeft verwoest? Hierin blinkt Unforgotten uit zoals we van ze gewend zijn. Vooral de twist aan het einde laat je mond openvallen. Hierdoor heeft het seizoen een redelijk open einde, maar wat mij betreft past dat einde wel erg goed binnen de thema’s die de serie al een paar seizoenen lang op consistent hoog niveau behandelt.

Seizoen vier was een prima afronding geweest voor Unforgotten, maar ik ben blij dat de makers besloten hebben om het verhaal in een vijfde seizoen voort te zetten. Ondanks dat de serie er misschien niet helemaal in slaagt om de leegte die Nicola Walker achterliet op te vullen, weet schrijver Chris Lang een steengoed seizoen van een steengoede detectiveserie te presenteren. Inmiddels heeft ITV een zesde seizoen aangekondigd en ik kijk hier ontzettend naar uit.
Volg Unforgotten
Episode 6
Episode 6