I've been upside down
I don't wanna be the right way round
Can't find paradise on the ground
I've been upside down
I don't wanna be the right way round
Can't find paradise on the ground

Cold Cases (koude zaken) waren afgelopen weken enorm in het nieuws. Waarbij alleen de berechting van de moordenaar van Nicki Verstappen nog roet in het eten kan gooien. Maar ik denk dat ik voor velen spreek als ik hoop dat met de arrestatie van de verdachte in Spanje een begin kan worden gemaakt met het verwerken van de dood van Nicky. En dan opeens is daar seizoen drie van Unforgotten over een achttien jaar oude moordzaak die opgelost dient te worden.

Een zaak over een vermoord meisje en de zoektocht naar haar moordenaar, het verdriet van de familie en de enorme betrokkenheid van politieagenten Cassie en Sunny. En hoe dicht komt de werkelijkheid dan opeens bij je naar binnen? Hoe je geraakt kan worden door een fictief verhaal die heel dicht bij de werkelijkheid komt van zo kort en toch zo lang geleden. Om Peter R. de Vries met gebroken stem te horen vertellen hoe belangrijk het is om de dader zo snel mogelijk op te pakken, zodat de familie antwoorden kan krijgen.

antwoorden, dingen kunnen afsluiten en afronden, gerechtigheid en vreselijk veel verdriet

Het derde seizoen van Unforgotten gaat over precies dat, antwoorden, dingen kunnen afsluiten en afronden, gerechtigheid en vreselijk veel verdriet. Maar gelukkig kunnen ze in Unforgotten rekenen op een geweldig integer team die alles op alles zet om de moordenaar van Hayley te vinden en voor het gerecht te slepen. Net als bij de eerste twee voorgaande seizoenen zit Unforgotten uitstekend in elkaar. De acteurs zijn op elkaar ingespeeld en de dialogen zijn ter zake doende en nooit ergens langdradig of overbodig.

In het derde seizoen maken we kennis met nieuwe personages in een nieuwe cold case, een zogenaamde oude moordzaak die nooit is opgelost. Zoals Jessica Reid, gespeeld door een emotionele en geloofwaardige Bronagh Waugh (The Fall). Naast Waugh zien we Alex Jennings (The Crown) als Dr. Tim Finch, James Fleet (Outlander) als Chris Lowe, Neil Morrissey (Line of Duty) als Pete Carr, Kevin McNally (The Outpost) als James Hollis en Sasha Behar (Luther) als Jamila Faruk. En niemand laat in het acteerwerk steken vallen.

Unforgotten
© ITV

Dat zou kunnen komen door het prachtige integere maar keihard script, maar ook de regie en camerawerk doen hun best om van Unforgotten een dijk van een serie te maken. In het derde seizoen zien we ook hoe de media een enorm rol spelen in het onderzoek. Ik werd dan ook met grote regelmaat boos om te zien hoe sommige mensen omgaan met de moord op Hayley. En geloof me, werk zoeken is geen excuus. Ook de fouten die gemaakt kunnen worden in dit soort zaken komen aan bod en vooral wat het doet met de nabestaanden, verdachten en omgeving.

Unforgotten laat alles zien wat er komt kijken bij een koude zaak als er een lichaam wordt gevonden bij de M1 snelweg. Hoe er met een fijne kam gezocht moet worden, maar ook hoe je makkelijk steken kan laten vallen en dat toeval soms ook belangrijk is. De moord op Hayley laat niemand ongemoeid, ook de kijker niet. Op het eind walgde ik van dader, want het zal geen verrassing zijn dat ze de dader na zes afleveringen te pakken hebben. Ik walgde van het motief en van de methode. Ik walgde van de manier waarop de dader m/v vertelde over het slachtoffer.

Unforgotten laat juist op een perfecte manier de imperfectie zien van mensen, moordzaken en de wereld waarin wij leven.

Maar waar ik blij om was, net als Cassie, Sunny en de familie, dat ze de dader hebben gepakt, dat deze voor de rechter uitleg mag geven en dat deze persoon voor een hele lange tijd opgesloten gaat worden. Eigenlijk net als de dader van de moord op Nicky Verstappen. Ik hoop dat zij net als de familie van Hayley hierdoor afsluiting kunnen vinden. Het derde seizoen van Unforgotten is er één om te gaan kijken, al is het alleen maar vanwege het actuele onderwerp. 10 punten, hoewel ik weet dat perfectie niet bestaat, maar Unforgotten laat juist op een perfecte manier de imperfectie zien van mensen, moordzaken en de wereld waarin wij leven.
Volg Unforgotten
Episode 6
Episode 6