9.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "Unforgotten - Seizoen 2" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 14 Maart 2017.
4
0

Unforgotten - Seizoen 2

‘Ordinair’, 'goedkoop', ‘moreel dubieus’, ‘erg goed’, ‘simpel’, ‘eerlijk’, allemaal woorden die ik voorbij heb zien komen als het gaat over het tweede seizoen van de Britse misdaad-/dramaserie Unforgotten. Tijd om zelf eens mijn gedachten te laten gaan over deze whodunnit met een twist. Het tweede seizoen had zes afleveringen en eigenlijk was het helemaal niet zo slecht als sommige doen voorkomen. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Unforgotten is een serie die het verhaal verteld van een moordzaak, niet recent maar van meer dan 30 jaar geleden, een cold case dus. In het heel kort uitgelegd gaat Unforgotten ongeveer zo; Men vindt een lijk, die komt terecht bij DCI Cassie Stuart (Nicola Walker, RIver) en DS Sunhil ‘Sunny’ Khan (Sanjeev Bhaskar, The Indian Doctor). Deze twee goede en empathische politieagenten gaan dan samen met het team van agenten de zaak proberen op te lossen. Ze proberen eerst de identiteit van het slachtoffer te vinden en dan gaat het balletje rollen.

Soms kun je het beter laten, gewoon omdat het maatschappelijk nergens toe dient

Iedereen die ooit betrokken was in het leven van het slachtoffer wordt onder de microscoop gelegd en niets blijft onbeantwoord. Zelfs niet als het antwoord te vreselijk is voor woorden. Helaas door de microscoop worden ook de families van de verdachten meegezogen in een draaikolk van ellende en ook hun levens liggen onder de loep. Waar ze op kunnen rekenen is de integriteit van Cassie en Sunny, die weten en aanvoelen dat ze soms op hun tenen over eieren moeten lopen.

Unforgotten
© ITV

9,7 punten voor een moreel niet uit de pas lopende serie

Dat sommige het einde van het eerste seizoen niet zagen zitten, kan ik nog enigszins begrijpen, maar het einde van seizoen twee, stelde een hoop vragen aan de kijker. Dit resulteerde in recensies waarbij er vraagtekens werden gezet bij de integriteit en moreel van de schrijvers. Onzin in mijn boek. Want soms vraag ik me wel eens af, net als Sunny, waarom we mensen in de gevangenis zetten. En soms kun je het beter laten, gewoon omdat het maatschappelijk nergens toe dient. Unforgotten handelt juist heel integer en stelt de juiste maatschappelijke vragen.

Ik vraag me dus af, als jij als lezer van deze recensie van Unforgotten hebt gezien, wat jij dacht aan het eind van het tweede seizoen? Was jij ook moreel verontwaardigd of snapte je het sentiment? Gelukkig heeft ITV besloten om een derde seizoen aan de serie vast te plakken. Ik zou graag zien hoe nu verder met Cassie en Sunny, nu ze deze bijna onmogelijke morele keuze hebben gemaakt. 9,7 punten voor een moreel niet uit de pas lopende serie.
Volg Unforgotten
Episode 6
Episode 6