3
anonymous geeft "Under the Dome - Seizoen 2 (Eerste deel)" een 3.
Geschreven door anonymous op 16 september 2014.
0
0

Under the Dome - Seizoen 2 (Eerste deel)

Je hebt matige series, je hebt teleurstellende series en je hebt slechte series. Under the Dome is een slechte serie. Under the Dome is een héle slechte serie! Dit is een van de slechtste series op televisie, concurrent van The Following. Het eerste seizoen is al niet best, de eerste 6 á 7 afleveringen van dit seizoen zijn nog slechter. Deze serie slaagt er maar niet in om een boeiend en gelaagd verhaal te vertellen. Met sterke acteurs zou het met dit materiaal nog moeilijk zijn om een boeiend en gelaagd verhaal goed uit te beelden. Het is werkelijk verbazingwekkend dat het bronmateriaal van Stephen King uiteindelijk in dit resulteert. Is het zo moeilijk om iets wat ook maar in de buurt komt van competent naar het scherm te vertalen?

In dit tweede seizoen is iedereen nog steeds gevangen onder de koepel. Er worden nieuwe spelers en nieuwe gevaren geïntroduceerd. Enkele spelers verliezen het leven. Julia (Rachelle LeFevre, A Gifted Man) en Barbie (Mike Vogel, Bates Motel) proberen de puinhoop op te ruimen die Big Jim (Dean Norris, Breaking Bad) heeft achter gelaten. Big Jim heeft het stadje in het eerste seizoen weten te verdelen. Daar moest iets aan veranderen. Dat betekent niet dat Big Jim niet nog meer snode plannen voor Chester's Mill heeft. Er breekt vervolgens een machtsstrijd uit tussen Big Jim en Julia. Geheimen uit het verleden komen tevens naar boven. Junior's oom Sam verschijnt, na een lange afwezigheid, weer ten tonele. Weet hij misschien meer over de oorsprong van de koepel? In dit eerste deel moeten er harde keuzes gemaakt worden. De middelen worden steeds schaarser en een uitweg is nog niet in zicht. Of?

Under the Dome is typisch een serie die inhoudelijk niks te vertellen heeft. Wat de serie wel te vertellen heeft weet allerminst te boeien. Al komt dat ook, zoals gezegd, door het belabberde acteerwerk. Niemand overtuigt. Máár, de tieneracteurs zijn werkelijk afschuwelijk. Goede acteurs transformeren in de personages die zij spelen. Zij zetten iets geloofwaardigs neer. Hier zul je dat niet vinden. Het gros van de acteurs speelt hun rollen. Geloven zij wel wat zij spelen? Huilen zij niet wanneer deze scripts overhandigd worden? Dat maakt Under the Dome een hele moeilijke zit, omdat nergens verbloemd wordt dat dit een hele slechte serie is. Het niveau is zelfs te laag om een guilty pleasure te zijn. Dean Norris is verreweg de beste acteur hier. Het enige wat dat oplevert is dat je je afvraagt hoe hij in hemelsnaam van Breaking Bad naar dit heeft kunnen gaan. Dat noem ik degraderen met hoofdletters. Maar goed, de hoofdletters laat ik maar achterwege. Under the Dome is niet meer dan 'de dreiging van de week' en een groter achterliggend verhaal dat weinig om het lijf heeft.

De verhaallijnen gaan wederom nergens over en weten niet te overtuigen. De romance tussen Barbie en Julia komt niet uit de verf. Boze Junior, die op zoek is naar een moordenaar, komt niet uit de verf. De screentijd van Joe en Norrie is allerminst te rechtvaardigen. Wat erger is, is dat de hele mythologie rond de koepel ook niet uit de verf komt. Het is absurd en lachwekkend. Under the Dome weet nergens te verrassen. De verrassing die de serie in de laatste aflevering van het eerste deel in petto heeft, wordt in het vervolg al snel teniet gedaan. Dan vervalt de serie wederom in de matige executie die deze serie zo kenmerkt. De serie neemt wel afscheid van hinderlijke personages uit het eerste seizoen, maar dat is niet genoeg om het tij te doen keren. Het is nog altijd onsamenhangend en erbarmelijk slecht geschreven. Het is vrij logisch dat de kijkcijfers dit seizoen gehalveerd zijn. Na het eerste seizoen had de serie al dringend de televisiewereld moeten verlaten. Na dit seizoen is een langer verblijf al helemaal niet meer gerechtvaardigd.
Volg Under the Dome
The Enemy Within
The Enemy Within
03x13
0
0

Reacties (41)

16 sep 2014 11:16 -
Ik vind je recencie meer dan terecht want ik had al na de 3de aflevering van het eerste seizoen dat ik dacht als dit niet beter word dan stop ik met kijken wat ik uiteindelijk ook gedaan heb en wat doen ze maken ze er een 2de seizoen bij,blijkbaar weten sommige mensen dit toch te waarderen,ik niet,nu niet en nooit niet.
16 sep 2014 12:03 -
Dat vond ik van het boek ook. Meestal zijn de boek van S. King wel te pruimen als licht leesvoer, maar ik kwam er niet doorheen. Ik heb de serie een kans gegeven, maar het was zonde van m'n tijd.
avatar_antimidant
16 sep 2014 12:48 -
Juist
16 sep 2014 12:52 -
ik ben er ook zeker niet kapot van. Maar ja hij is op tv dus waarom ook niet ;-)
avatar_wichitavrijkom
16 sep 2014 17:20 -
Ik kan me totaal niet vinden in deze recensie, maar dat is niet erg, Smaken verschillen! Hopelijk wordt de volgende keer ook de andere kant van deze serie belicht. Want er genoeg mensen die een stuk positiever denken over deze show.
Al kan ik het alleen maar toejuichen dat ook de andere kant wordt belicht hoor, begrijp me niet verkeerd! ;-)
16 sep 2014 17:54
Geen probleem, Wichita. We kunnen het ook gewoon met elkaar oneens zijn. Het blijft tenslotte maar een subjectieve kijk van een persoon. Er zullen zeker mensen zijn die UtD goed vinden. Er is overal een doelgroep voor. Maar tot die mensen (dat kon je wel aflezen uit de recensie) reken ik mij absoluut niet =D
avatar_Rodejong
16 sep 2014 17:44 -
Ik ben van mening dat een recensie best wat neutraler mag. Persoonlijke voorkeuren moet je (naar mijn mening) voor je houden en je baseren op feitelijk materiaal en bronnen. Laat zien wat de kijkcijfers doen, wat commentaren wereldwijd laten zien, etc.

Ik persoonlijk vind de serie niet slecht. Maar matig. Het had idd veel beter gekund. De kern van het verhaal komt niet echt uit de doeken, en is vooral een lang gerekt geheel geworden wat een serie langdradig maakt. De serie zou in 11 delen eigelijk klaar moeten zijn, zodat er niet te veel uitgeweken zou worden naar zij lijntjes waar niet verder op in gegaan wordt.
16 sep 2014 17:59
Deels heb je, natuurlijk, gelijk. Maar een recensie is ook een persoonlijke opinie van een bepaald persoon. In die opinie zul je dus je mening moeten laten doorklinken. In de meeste recensies die ik schrijf probeer ik zo objectief mogelijk te zijn. Alleen als ik iets echt goed vind, of echt slecht, worden mijn recensies persoonlijker. En dit vind ik een héle slechte serie.
16 sep 2014 19:59 -
Persoonlijk vind ik dat een goede smaak heb wat betreft films en series en ik vind de serie wel goed ;-) Niet super, maar wel goed genoeg om mij te blijven boeien... dus tsja.... Jij vind ws. ook dat je een goede smaak hebt, maar die is blijkbaar nogal anders dan die van mij en dat is prima.... Maar iemand die een recensie geeft, mag zich wat mij betreft nogal wat neutraler opstellen (zoals RodeJong al noemde). Om dit nu een hele slechte serie te noemen, vind ik nogal kort door de bocht (niet rot bedoeld, maar wat ik vind). Als ik de recensie mocht geven, zou die toch totaal anders zijn en mensen gaan soms toch af op een recensie (ik niet trouwens) ... gelukkig vind je Game of Thrones wel goed ;-)
16 sep 2014 20:22
Persoonlijk ben ik niet van het gooien op smaak. Je vind iets goed, minder goed of slecht en dat is helemaal oke. Ik vind het overbodig om dan smaak erbij te halen, want niemand hoeft zich te verontschuldigen of te verantwoorden over wat hij/zij goed vindt. Een recensie is (gaf ik al aan) maar een opinie van een persoon. Als lezer kun je voor jezelf bepalen of je daar waarde aan hecht, of niet. UtD een slechte serie noemen is, trouwens, niet kort door de bocht. Toonaangevende websites als Hitfix, the AVclub en anderen noemden UtD vorig jaar als een van de slechtste series van het jaar. Onder wat kritischere kijkers staat deze serie er niet goed op. Jos (de oprichter) van de site had een interview (die staat ook op de site) met mensen van Q Music, dacht ik. Die reageerden ook vol verbazing (en lachend) dat UtD verkozen werd tot beste nieuwe serie van het jaar. Maar goed, dat maakt allemaal niet uit. Jij vindt de serie goed en dat mag =D