7.5
anonymous geeft "Under the Dome - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 24 Mei 2014.
0
0

Under the Dome - Seizoen 1

Vorig jaar las ik het boek Gevangen van Stephen King. Het redelijk dikke boek ging over een Amerikaans stadje dat plotseling onder een glazen koepel was gevangen. De Engelse titel was dan ook Under the Dome. Onder de Koepel dus. Onder de Kaasstolp zou ook kunnen, want zo ziet het leven er in Chester's Mill opeens uit: de inwoners zijn ineens afgesloten van de wereld en op zichzelf aangewezen en dat zet alles op scherp. Het beste maar ook het slechtste komt in de mensen naar boven en het gezag laat het afweten. De kaasstolp of de koepel is dan ook een mooie metafoor, waar Stephen King in zijn boek optimaal gebruik van maakt. De Duitse film uit 2013, Die Wand, doet dat ook, maar heel anders uitgewerkt. Ook in de boekenserie van Michael Grant (Gone) speelt deze metafoor, in dat geval een muur, een rol. In Nederland kennen we een koepelkerk en een koepelgevangenis, dus waarom zou een koepelstad niet kunnen. Eigenaardig is wel dat de koepel een eigen wil en humeur heeft en daar begint de suspense.

Het kon niet uitblijven dat Under the Dome verfilmd zou worden, in dit geval als een serie. De eerste aflevering liep bij CBS in Amerika en trok zo'n 14 miljoen kijkers. Bij ons zond SBS de serie uit. Als alle keren dat het beeld op zwart ging betekent dat er reclame kwam, ben ik blij dat ik de serie via DVD heb bekeken. Ook hier was de serie een succes, de laatste afleveringen werden bekeken door 1,2 miljoen mensen. Wel was er teleurstelling over de dijk van een cliffhanger waardoor het een jaar duurt voordat je weet hoe het verder gaat. Diverse schrijvers werkten aan het eerste seizoen waaronder Stephen King, hetzelfde geldt voor de regie (Jack Benders). In juni van dit jaar gaat het tweede seizoen met de door Stephen King geschreven eerste aflevering, 'Heads Will Roll', van start.

De acteurs zijn voortreffelijk gekozen. De held en he-man is Barbie (Dale Barbara, gespeeld door Mike Vogel). Zijn vrouwelijke, roodharige tegenhanger is Julia Shumway (Rachelle Lefevre). Raadslid en de baas van de stad, de eendimensionale slechterik, is James Rennie, oftewel Big Jim (Dean Morris, ook bekend uit Breaking Bad). Big Jim is een demagoog en kan goed recht praten wat krom is en daarom volgen de bange mensen hem; ook sheriff Linda Esquinel (Natalie Martinez) laat zich in dit eerste seizoen door Big Jim inpakken. Naast Barbie en Julia zijn enkele tieners door de koepel, in de gedaante van een magisch ei, uitverkoren een belangrijke rol te spelen. Een zwak had ik tijdens het kijken voor Junior Rennie, zoon van Big Jim, uitstekend gespeeld door Alexander Koch. Hij wil de goede kant kiezen, maar is in verwarring wat de goede kant is, wat hem meer diepte geeft dan de meeste personages.

Waar het boek van Stephen King een verhaal vertelt met een kop en een staart, is de serie opgesplitst in seizoenen. Uitdrukkelijk wordt ook vermeld "gebaseerd op het verhaal van Stephen King". Dat geeft de mogelijkheid het verhaal uit te melken. Halverwege de serie was ik bang dat het een soort Lost zou worden, de serie die eindeloos doorging met weer nieuwe suspense, complottheorieën en effecten. Die serie heb ik niet uitgezien. Met Under the Dome ging het ook die kant op, vooral de verhaallijn met Maxine Seagrave (een uitermate slechte vrouw) vond ik overbodig en vervelend. Gelukkig werd snel weer de hoofdlijn gevonden waardoor de spanning terug kwam.

Door de spanning (hoe gaat dat aflopen) en de vorm blijf je toch kijken. Want de vormgeving en special effects zijn fenomenaal. De serie begint spectaculair: de koepel zijgt nietsontziend neer, snijdt een koe dwars doormidden, laat een vliegtuig crashen, scheidt een hond van zijn baas. Terecht komen deze beelden als intro bij iedere aflevering terug. De koepel kan ook flink tekeer gaan, regen en storm en pikzwarte duisternis. De laatste aflevering eindigt even spectaculair als het begon.
Volg Under the Dome
The Enemy Within
The Enemy Within