7
Liesbeth de Raaf geeft "Under the Dome - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door Liesbeth de Raaf op 10 februari 2017.
4
0

Under the Dome - Seizoen 3

Het plan was om het verhaal van Under the Dome in een seizoen te vertellen, maar er werd besloten om er nog twee extra seizoenen aan vast te plakken. Of dit het verhaal goed heeft gedaan is de vraag. Het lijkt een verhaal dat makkelijk in een of twee seizoenen verteld had kunnen worden en misschien was dat beter geweest. Anderzijds vond ik het leuk om seizoen drie nog te kunnen zien. Seizoen drie van Under the Dome vond ik een verrassende insteek vertonen, eentje die ik niet verwacht had. Daar krijgen ze punten voor originaliteit van mij voor, daarom geef ik ze een nette 7.

Under the Dome
© CBS

Under the Dome vertelt het verhaal van de inwoners van het dorpje 'Chesters Mill', die zich van het ene op het andere moment in een koepel bevinden. Zonder enige vorm van waarschuwing ontstond die koepel er ineens. Ze weten niet waarom, maar gaan uiteraard wel op onderzoek uit. Ze maken van alles mee in de gevangenschap van de 'Dome' en net wanneer je denkt dat ze alles wel gehad hebben, dan komt er toch weer iets nieuws aan. Het einde van seizoen twee leek dicht in de buurt van de conclusie te komen en het liet mij achter met de vraag hoe ze daar nou nog een heel seizoen aan vast konden knopen. Toch is dat gelukt en met seizoen drie hebben ze dan ook meteen de serie beëindigd.

Ik vond de rol Dale "Barbie" Barbara, die door Mike Vogel wordt gespeeld, erg goed neergezet. Dat hij zichzelf 'Barbie' laat noemen is echter wel een beetje wennen. In seizoen drie ondergaat hij een verandering die zo goed gespeeld is, dat ik hem echt even niet meer leuk vond. Julia Shumway (Rachelle Lefevre) blijft ondanks alles voor hem vechten en daardoor wordt hun liefde in seizoen drie des te overtuigender. James 'Big Jim' Rennie (Dean Norris) houdt de gemoederen nog steeds bezig, maar lijkt soms daadwerkelijk te willen helpen.

Under the Dome
© CBS

Met seizoen drie hebben ze uiteraard laten zien hoe ze het hele verhaal in drie seizoenen konden vertellen, maar het was soms wel langdradig en op bepaalde momenten zelfs een beetje verwarrend. Er werden telkens meer mysteriën geopperd en even was ik bang dat het net zou gaan als bij Lost. Ondanks dat er veel mensen om mij heen al waren afgehaakt, vond ik het derde seizoen van Under the Dome best vermakelijk. Veel vragen werden beantwoord, alhoewel er ook mysteriën overbleven. Ik kan niet zeggen dat voor mij alles verklaard werd, maar het ging wel op zo'n manier dat ik me er redelijkerwijs bij kan neerleggen. Naar mijn gevoel was alles wel erg snel afgerond en bleven er een paar losse eindjes over. We zullen het er echter mee moeten doen, want mede door teleurstellende kijkcijfers volgt er echt geen vierde seizoen meer. Gelukkig kunnen we nog het boek waar de serie op gebaseerd is lezen.
Volg Under the Dome
The Enemy Within
The Enemy Within