4.5
Eline Hermans geeft "Under the Dome - Seizoen 2 " een 4.5.
Geschreven door Eline Hermans op 11 januari 2015.
0
0

Under the Dome - Seizoen 2

Toen ik de mogelijkheid kreeg om een recensie van het tweede seizoen van Under The Dome te schrijven had ik nog nooit één aflevering van de serie bekeken. Ik had er wel al veel over gehoord. Onder andere op MijnSerie.nl ontpopte Under The Dome zich als een van de favorieten onder de serieverslinders. Bovendien zijn de schrijfsels van Stephen King een ware goudmijn voor science fiction fans. Omdat dit één van mijn favoriete genres is, kon ik niet wachten om deze serie onder handen te nemen. Er moet echter wel gezegd worden dat er ook veel negatieve commentaar ronddwaalt over deze serie op het internet.

Ik was vooral benieuwd naar de acteerprestaties van Mike Vogel (Dale Barbara, Bates Motel) en Dean Norris (Big Jim, Breaking Bad). Ook in deze serie zijn het weer topacteurs. Helaas is het script niet goed genoeg om het volledig potentieel van deze acteurs te tonen. Ik heb eerst het volledige eerste seizoen van de serie bekeken om daarna onmiddellijk verder te gaan met het tweede seizoen. Dit heeft als voordeel dat ik zeker geen gebeurtenissen uit het eerste seizoen was vergeten en dus met alle gegeven informatie naar het tweede seizoen kon kijken. Under The Dome begint al zeer matig en evolueert stilaan tot een slechte serie. De kwaliteit van de serie daalt in het tweede seizoen zelfs nog sneller en uiteindelijk verlies je absoluut je interesse in de serie.

De grote zwakte van deze serie ligt in de eendimensionale personages. Persoonlijk vind ik dat zeer verwonderlijk, aangezien ze een boek hebben om zich op te baseren. De meeste personages zijn te omschrijven met één woord, omdat ze over het algemeen slechts één karaktereigenschap vertegenwoordigen. In het eerste seizoen was dit al een probleem, maar het fenomeen wordt echter benadrukt in het tweede seizoen. De kijker wordt dan ook totaal niet geboeid door de ontwikkeling van personages, omdat dat niet aanwezig is. Dan rust alles op het science fiction gedeelte, het mysterie.

De science fiction in deze serie is helaas ook niet geweldig. Eens het grootste mysterie van de koepel (dome) is ‘verklaard’, kon ik nog maar weinig interesse tonen in de serie. Hoe de makers zijn omgegaan met de overige ‘buitenaardse’ fenomenen is soms zelfs lachwekkend. Het komt zelden voor dat ik zo kritisch ben ten opzichte van science fiction series, want ik kan normaal gezien gemakkelijker een oogje dichtknijpen voor schoonheidsfoutjes in dit genre. Maar deze keer ben ik toch zwaar teleurgesteld. Ikzelf heb het boek van Stephen King nog nooit gelezen, maar mensen die dat wel al hebben gedaan, zeggen massaal dat Under The Dome een slap afkooksel is van het boek.

Waarom deze serie toch nog zo goed scoort bij de kijkers en op MijnSerie.nl is mijn absoluut een raadsel. Wie al moeite had om zich te worstelen door seizoen 1 van Under The Dome, begint best niet aan het tweede seizoen. Vond jij het eerste seizoen toch nog vermakelijk? Dan kan je dit seizoen ook een kans geven, verwacht enkel niet hetzelfde kwaliteitsniveau als het eerste seizoen.
Volg Under the Dome
The Enemy Within
The Enemy Within