7
Wichita van Rijkom geeft "Undateable (2014) - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 14 november 2014.
0
0

Undateable (2014) - Seizoen 1

Van tevoren wist ik niet goed wat ik me bij deze serie moest voorstellen. Ik kende het (bijna) gelijknamige reality-programma een beetje maar begreep al snel dat de TV serie hier niks mee te maken had. Oké… Waar gaat Undateable dan wel over? Kort gezegd over een vriendengroep bestaande uit zes personen. Ieder heeft zo zijn eigen problemen met het vinden van een relatie, maar met adviezen, kameraadschap en soms ook een duwtje in de rug helpen ze elkaar. Deze NBC komedieserie is dit voorjaar in première gegaan en heeft inmiddels ook al een tweede seizoen toegewezen gekregen, iets dat best bijzonder is tegenwoordig. Eens zien of ik het ook een volgend seizoen waard vind!

Hoofdrolspeler Danny Burton (Chris D’Elia, Whitney) is op zoek naar een nieuwe huisgenoot en komt al gauw terecht bij Justin Kearney (Brent Morin). Justin, eigenaar van een bar genaamd Black Eyes (wat regelmatig voor woordgrappen over ‘black guys’ zorgt), is smoorverliefd op medewerkster Nicki (Briga Heelan, Ground Floor). Samen met zijn vrienden komt hij echter aardig hopeloos over. Aan Danny de taak om deze mannen te helpen met hun dating problemen, aangezien hij zelf zeer populair is bij de dames. Danny’s pas gescheiden zus Leslie (Bianca Kajilich, Rules of Engagement) sluit zich ook aan bij de vriendengroep, en zo is een nieuwe vriendschap geboren.

Komedie blijf ik een moeilijk genre vinden, smaken verschillen en timing is alles. Vanaf de eerste minuut viel mij al een ding op. Het acteerwerk is niet super. Vreselijk slecht kan ik het nu ook weer niet noemen, maar het irriteerde me hier en daar toch wel echt. Ik had gehoopt dat dit gedurende de rest van het seizoen zou verbeteren. Maar af en toe kwamen de ongemakkelijke acteerprestaties van sommigen toch nog terug. Wel steeds minder, gelukkig! Ook waren sommige scènes net iets te toevallig, of klopte er dingetjes niet helemaal, maar dit alles hoort ook een beetje bij het genre, vind ik. De echt komische situaties moet je immers toch als makers meestal zelf creëren.

De rest van de vriendengroep bestaat uit net uit de kast gekomen homo Brett (David Fynn, Big Bad World), Detroit liefhebber Shelly (Ron Funches) en flapuit Burski (Rick Glassman). Een belangrijke bijrol is er halverwege het seizoen ook voor Sabrina (Eva Amurri Martino), een goede vriendin van Leslie en de grootste liefdesinteresse van Danny dit seizoen. Iedere aflevering staat redelijk op zichzelf. Er is wel een rode draad maar in feite kun je eigenlijk iedere aflevering van het seizoen invallen. Voor mijn gevoel wordt er af en toe wat geïmproviseerd, waardoor sommige scènes spontaner overkomen dan andere. De chemie tussen Danny en zijn ‘baby bird’ Justin (deze bijnaam wijst Danny hem al gauw toe) zit echter helemaal goed. Ook Justins vocale capaciteiten komen hier en daar aan bod en een ding is zeker, zingen kan hij.

Hoewel ik wat op en aanmerkingen heb, moest ik tijdens iedere aflevering wel minimaal een keer hardop lachen. De humor is soms wat flauw, maar past ook weer zo bij de verhaallijnen en karakters dat je dit voor lief neemt. Ik had verwacht dat de thema’s hier en daar wat te afgezaagd zouden zijn voor mijn smaak, te mannelijk, maar niets is minder waar. De afleveringen duren niet zo lang maar zijn precies lang genoeg om de aandacht erbij te houden. Het eerste seizoen keek zeer makkelijk weg en ik zie ook nog wel voldoende stof voor meerdere vervolg seizoenen hierna. Undateable heeft dus zeker mijn hart gestolen! Het is een luchtige en leuke komedieserie met, ondanks wat falende acteerprestaties hier en daar, een goede cast die echt bij elkaar past. Een komedie zoals die hoort te zijn, niets meer en niets minder!
Volg Undateable (2014)
The Backstreet Boys Walk Into a Bar (1 and 2)
03x12