Geschreven door Hessel Hoekstra op 21 december 2018.
0
0

Uncle - Complete serie

"Hoe versier je een meisje?"
"Door haar nutteloze feitjes over de politicus Jeremy Corbyn te vertellen."

Een tijdje terug kwam ik een sketch daarvan tegen op Facebook. Het bleek uit Uncle te komen, een comedyserie van BBC Three die tussen 2014 en 2017 liep. Ik werd nieuwsgierig naar de hele serie, en dus besloot ik hem te kijken. Na drie seizoenen met in totaal negentien afleveringen kan ik zeggen dat Uncle een amusante comedyserie van Britse makelij is.

Andy King (Nick Helm, Loaded) is een mislukte muzikant die na een relatiebreuk op het punt staat zelfmoord te plegen. Dan belt zijn zus Sam (Daisy Haggard, Gavin & Stacey) met de vraag of hij haar zoon Errol (Elliot Speller-Gillott) naar voetbaltraining wil brengen. De twee hadden voorheen nauwelijks contact en mogen elkaar absoluut niet. Na een bizar avontuur ontstaat er echter een bijzondere band tussen oom en neefje. Terwijl Andy de jonge Errol helpt om meisjes te versieren, doet Errol mee met Andy’s stompzinnige plannetjes waarmee hij zijn ex probeert terug te krijgen en probeert door te breken als muzikant.

De grote aantrekkingskracht zit hem in de relatie tussen Andy en Errol. Hoewel hun vriendschap heel moeizaam begint, groeit de chemie tussen de twee naarmate de serie vordert. Hetzelfde geldt voor beide acteurs die hen spelen; hun acteerwerk wordt beter naarmate de serie vordert. Vooral bij Speller-Gillott is te merken dat hij aan het begin moeite met acteren heeft. Gelukkig groeit hij in de latere seizoenen meer en meer in zijn rol.

De beste humor zit hem vooral in het feit dat oom en neef meer op elkaar lijken dan ze toe willen geven

De humor zit hem vooral in het feit dat de twee meer op elkaar lijken dan ze toe willen geven. Dat blijkt bijvoorbeeld wanneer Sam een nieuwe vriend krijgt en de twee samenspannen om die vriend weg te werken. Of wanneer ze allebei hetzelfde meisje proberen te versieren, maar ze te jong voor Andy en te oud voor Errol blijkt. Hier en daar proberen de schrijvers te experimenteren met grappen, maar het succes is wisselend. Er zitten leuke scènes tussen, maar niet elke grap slaat aan

Behalve de grappen keren er in elke aflevering liedjes terug waarin Nick en Errol over hun problemen zingen. Daarbij doet het ergens wel denken aan Crazy Ex-Girlfriend. Hoewel de liedjes in Crazy Ex-Girlfriend beter zijn omdat ze een stuk diverser en absurder zijn, zijn de liedjes uit Uncle ook een leuke toevoeging aan het geheel. Vooral het liedje ‘I Like Like You’ uit de tweede aflevering is erg leuk en heel pakkend.

Naast Andy en Errol biedt Uncle een heel scala aan leuke bijrollen. Andy’s zus Sam wordt sterk gespeeld door Daisy Haggard. Behalve dat ze komisch talent heeft, weet ze ook de wat meer dramatische kant van haar karakter goed naar het scherm te toveren. De grootste verrassing is misschien wel Con O’Neill (The Bible) die de vader van Andy’s ex speelt. Hij speelt zijn rol heerlijk over de top, zowel wanneer hij dienstdoet als eigenaar van de lokale homobar, als wanneer hij Andy en Errol wat vaderlijk advies probeert te geven.

Uncle is geen hoogvlieger, maar wel goed voor een paar uurtjes vermaak

Al met al is Uncle een aardige serie. De hoofdrolspelers doen het aardig en er zijn genoeg grappige scène. Ook het serieuze gedeelte is best prima. Het is absoluut geen hoogvlieger op het gebied van comedy, maar het is zeker goed voor een paar uurtjes lekker vermaak.
Volg Uncle
The Last Assembly
The Last Assembly