6
Helgoned geeft "Two and a Half Men - Seizoen 10" een 6.
Geschreven door Helgoned op 30 november 2013.
0
0

Two and a Half Men - Seizoen 10

Het tiende seizoen van Two and a Half Men is het tweede seizoen met Ashton Kutcher (That ‘70s Show) als hoofdpersoon Walden Schmidt. In Amerika is het elfde seizoen al weer aan de gang en het is toch verrassend dat de serie nog steeds redelijk populair is gebleven na het roemruchte vertrek van Charlie Sheen. Na het negende seizoen vertrok overigens ook producent Lee Aronsohn, hij werd vervangen door de uitvoerend producenten Don Reo en Jim Patterson.

Walden Schmidt is miljonair geworden door de verkoop van zijn bedrijf in de informatietechnologie. Hij heeft het strandhuis van de overleden Charlie Harper gekocht en probeert na de pijnlijke scheiding van zijn vrouw zijn leven weer op te bouwen. Soms door een serieuze relatie op te bouwen en daarin te investeren, soms door te genieten van het vrijgezellenleven. Hij heeft geaccepteerd dat Alan Harper (Jon Cryer) ook in het huis blijft wonen, daarmee zijn Walden en Alan de belangrijkste twee mannen uit de serie.

De andere, ‘halve’, man uit de titel van de serie is Jake (gespeelde door Angus T. Jones), de zoon van Alan. Jake is inmiddels volwassen en is het leger ingegaan. Jake is dit seizoen maar in iets meer dan de helft van de afleveringen te zien. Een ander belangrijk personage is de cynische huishoudster Berta. Gelukkig is zij bijna elke aflevering aanwezig met haar messcherpe commentaar en komische opmerkingen. Courtney Thorne-Smith (According to Jim, Melrose Place) speelt wederom Lyndsey, een pittige dame die een knipperlichtrelatie heeft met Alan.

Andere personages uit eerdere seizoenen zijn niet zo veel te zien. De stalkende buurvrouw Rose (Melanie Lynskey) is enkele afleveringen te zien en Alans ex-vrouw Judith in één aflevering. Ik vond het vooral jammer dat Evelyn Harper, de moeder van Alan, ook maar in één aflevering te zien was. Dit heerlijk koude, egoïstische personage voegde toch vaak grappige momenten aan de serie toe. Er zijn dit seizoen gastrollen van onder andere Michael Bolton, Miley Cyrus, Scott Bakula, Marilu Henner en Hilary Duff.

De relatie tussen Walden Schmidt en Alan Harper is lastig te volgen in dit seizoen. In de ene aflevering ergert Walden zich en kan de kijker zich dat volledig voorstellen, in andere afleveringen zijn het ineens weer de beste maatjes. Dat, zoals in de eerste acht seizoenen, de twee broers een haat-liefde verhouding hebben is nog wel te pruimen, maar de interactie tussen Alan en Walden vind ik soms onbegrijpelijk vreemd.

Er is niet echt een centrale verhaallijn in de serie dit seizoen. In het begin worstelt Walden nog met het verbreken van de relatie uit het vorige seizoen en is er mogelijk sprake van een doorstart. Vervolgens zijn de meeste afleveringen opzichzelfstaande verhalen. Ashton Kutcher brengt een ingetogen vorm van humor in, heel anders dan de cynische, seksistische humor van Charlie Sheen. De serie is daardoor tammer geworden dan voorheen, meer standaard en gemiddeld.

Het is ook rustiger geworden in de zijlijn van de serie nu Charlie Sheen is vertrokken. Toch was er dit seizoen ook weer een relletje. Angus T. Jones had zich aangesloten bij de Zevende Dag Adventisten. In een interview noemde hij de serie troep die inging tegen zijn morele waarden en dat hij ziek was van het feit dat hij er in meespeelde. Hij nam later afstand van het interview, maar in het elfde seizoen is zijn rol inmiddels kleiner geworden en speelt hij tot nu toe maar sporadisch mee.

In Nederland is het moeilijk om dit tiende seizoen op televisie te volgen. Inmiddels heeft Veronica de derde uitzendpauze ingelast en is het afwachten wanneer wij de laatste drie afleveringen te zien krijgen op de Nederlandse televisie. In Amerika is dit seizoen al op DVD verschenen, helaas bevat de DVD set in vergelijking met vorige uitgaven bitter weinig extra’s. Een paar bloopers en een korte schets van de achtergrond bij een aflevering is alles wat er te vinden is op die set.
Volg Two and a Half Men
Of Course He's Dead (2)
Of Course He's Dead (2)