Ron Schoonwater geeft "Turn - Complete serie" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 29 september 2018.
0
0

Turn - Complete serie

Voor liefhebbers van avontuur met een wat luchtig karakter een absolute aanrader.

Er wordt regelmatig gedacht dat historisch drama gebaseerd is op feiten. Dat is natuurlijk niet zo. Turn is losjes gebaseerd op het boek Washington's Spies van Alexander Rose. Hoewel de serie historisch bestaande personen opvoert en soms verwijst naar historische feiten (zoals het deserteren van generaal Benedict Arnold van het Amerikaanse naar het Britse leger) is Turn eerder een spannend – maar niet te spannend – jongensboek. Een fijne serie om lekker op de bank bij te genieten en je mee te laten voeren naar een romantisch en hedendaags beeld van wat er zich ooit heeft afgespeeld tijdens de onafhankelijkheidsoorlog in de tegenwoordige Verenigde Staten.

Het eerste seizoen is vooral een kennismaking met Abraham Woodhull (Jamie Bell, Fantastic Four) en het ontstaan van The Culper Ring. Een groep vrienden die zich als spionnennetwerk inzet voor Washington. Mede door het wat kinderlijke, naïeve karakter van Abraham is het eerste seizoen het minste van de vier. De serie komt ietwat moeizaam op gang. Wel weet het de interesse te wekken om de serie verder te volgen. Terecht, want de seizoenen daarna zijn beter van kwaliteit en spanning.

Turn
© AMC

Het eerste seizoen is de strijd tussen vader en rechter Richard Woodhull (Kevin McNally, Pirates Of The Caribbean) en zijn zoon Abraham een van de belangrijke verhaallijnen. Waar de vader, en de vrouw van Abraham, voor de Britten kiest is Abraham voor een zelfstandig Amerika. Dat levert natuurlijk spanningen op. Zeker als Abraham ook nog eens niet los komt van zijn oude geliefde Anna Strong (Heather Lind, Boardwalk Empire). Anna is een van de spionnen in The Culper Ring en een vertrouweling voor Abraham. De toon is daarmee gezet.

De tegenstanders in het Britse kamp komen in het begin niet al te serieus over. Gelukkig weten deze karakters zich echter, naarmate de serie duurt, sterk te ontwikkelen. Hoofdpersoon in die ontwikkeling is luitenant John Simcoe (Samuel Roukin, Salem). Van relatief onschuldige ondeugd naar brute, geslepen tegenstander van formaat. Dat is in het kort zijn ontwikkeling. Ook majoor Hewlett (Burn Gorman, Jamestown) weet van behoorlijk naïef naar een meer gelaagde persoonlijkheid te groeien. Als laatste is Robert Rogers (Angus MacFadyen, The Pinkertons) interessant om te noemen. De oorspronkelijk ruwe bolster blanke pit krijgt naarmate de omstandigheden veranderen een geheel ander karakter.

Turn
© AMC

De serie wordt door de introductie van een aantal karakters vanaf seizoen 2 naar een hoger plan getrokken.

De serie wordt door de introductie van een aantal karakters vanaf seizoen twee naar een hoger plan getrokken. Onder andere met dank aan Nick Westrate die de rol van Robert Townsend veel diepgang geeft. Daarnaast is de Britse tegenstander en spionnenjager majoor John Andre (JJ Feild, The Musketeers) een schot in de roos. Zijn intriges met onder andere Benedict Arnold (Owain Yeoman, The Mentalist) en de daaruit voortkomende driehoeksverhouding met de door beide begeerde Peggy Shippen (Ksenia Solo, Orphan Black) is een verhaal binnen het verhaal.

Turn is een serie die verslavend werkt naarmate de seizoenen vorderen. Aan het einde is de teleurstelling groot dat de serie afgelopen is. Vooral het tweede en derde seizoen zijn hoogwaardig entertainment. Het eerste seizoen is eigenlijk slechts een voorzichtige opmaat naar die twee seizoenen. Het vierde seizoen sluit de serie mooi af, maar is toch een tandje minder dan de twee seizoenen daarvoor. Wel weet de serie in stijl af te sluiten.

Hoewel deze recensie al veel personages kort heeft genoemd is een aantal andere hoofdrolspelers nog niet eens voorbij gekomen. Zoals trapper en spion van The Culper Ring Caleb Brewster, officier in het Amerikaanse leger en liaison van The Culper Ring Ben Tallmadge en, zelfs, George Washington. Ze spelen een belangrijke rol in de serie, maar om iedereen te noemen gaat veel te ver. Het feit dat de makers van de serie met zoveel hoofdrolspelers en zoveel verschillende gebeurtenissen er een makkelijk te volgen verhaal van hebben gemaakt is een kunst op zich. Voor liefhebbers van avontuur met een wat luchtig karakter een absolute aanrader.

Punten voor seizoen 1: 7, seizoen 2: 8, seizoen 3: 8, seizoen 4: 7,5. Gemiddeld voor de hele serie 7,5 punt.
Volg Turn
Washington's Spies