7.5
Wichita van Rijkom geeft "Turn Up Charlie - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 22 Maart 2019.
0
0

Turn Up Charlie - Eerste aflevering

Acteur Idris Elba is tegenwoordig in menig Hollywood spektakel te zien. Ook op de kleine beeldbuis doet hij het zeker niet slecht met de serie Luther als paradepaardje. Ondanks zijn drukke werkschema heeft hij blijkbaar toch nog een gaatje kunnen vinden voor een nieuw project. Een komedieserie genaamd Turn Up Charlie, die medio maart is verschenen op Netflix. Hoewel Idris regelmatig vol humor uit de hoek kan komen in interviews zet hij in zijn acteerwerk veelal serieuzere rollen neer. Toch lijkt de titelrol van Charlie hem op het lijf geschreven aangezien hij in zijn eigen vrije tijd ook DJ is, net zoals zijn personage in de serie.

Het acteerwerk is van een bijzonder hoog niveau

De middelbare DJ Charlie heeft helaas niet bereikt wat hij zou willen tijdens zijn kortstondige carrière. Met bruiloften en feestjes probeert hij nu de eindjes aan elkaar te knopen terwijl hij bij zijn tante inwoont. Zijn relatie is stukgelopen en hoewel hij enerzijds nog verlangt naar zijn oude liefde wil deze eeuwige vrijgezel zich ook niet vastleggen. Tijdens de bruiloft van een goede vriend ontstaat er een kleine reünie. Charlie doet zich al gauw beter voor dan hij is en praat lekker mee met zijn oude vrienden die geen flauw idee van zijn werkelijke leefsituatie lijken te hebben. Wanneer zijn beste vriend David (JJ Feild) bekend maakt terug naar Engeland te verhuizen en Charlie uitnodigt om zijn familie te ontmoeten worden de verschillen tussen hen al gauw pijnlijk duidelijk.

Turn Up Charlie

Tijdens de nog geen half uur durende pilot werden alle belangrijke karakters geïntroduceerd en kregen we een klein beetje van het leven van Charlie te zien. Op zich prima gedaan en gedetailleerd genoeg om het verhaal goed te begrijpen. Ook de humor was leuk en verrassend goed te noemen voor een eerste aflevering. Turn Up Charlie is zeker geen hoogstandje met uitzonderlijk verhaal en hilarische humor, maar de serie maakte zeker een positieve indruk op mij. Ik heb me geen één keer verveeld tijdens het kijken en vond dit eerste kijkje smaken naar meer. Het acteerwerk is van een bijzonder hoog niveau, wat je ook wel mag verwachten van de grote namen die meedoen. Toch is het de zeer jonge, onbekende Frankie Hervey die misschien nog wel het meest de show steelt met haar comedy timing en sterke acteerwerk waarmee ze in korte tijd al direct verschillende lagen toont. Zij is dan ook een waardige tegenspeelster voor de doorgewinterde Idris.

Een vermakelijk verhaal zo op het eerste oog, niets meer en niets minder, maar dat hoeft ook niet altijd

Charlie laat zich niet kennen als hij in het luxe leventje van David belandt en bouwt al gauw een band op met zijn dochter Gabrielle (gespeeld door de eerder genoemde Frankie Hervey). Zowel David als zijn vrouw Sara (Piper Perabo) zijn beiden succesvol en actief in de artiestenwereld. Dit werk vraagt veel van hen waardoor de zorg voor Gabrielle er nog wel eens bij in schiet. Gabrielle heeft het hier zichtbaar en onzichtbaar moeilijk mee, wat zorgt voor probleemgedrag. Charlie weet met zijn eigenzinnigheid het meisje uit haar schulp te trekken en als ‘familievriend van haar vader’ de eenzame Gabrielle wat afleiding te bieden. Voorspelbaar bij een verhaal zoals dit blijft hun band niet onopgemerkt en vragen David en Sara uiteindelijk of Charlie misschien de nieuwe nanny van haar wil worden. En laat dat nu toevallig net zijn waar deze serie om zal gaan draaien…

Deze voorspelbaarheid is ook gelijk een minpunt van Turn Up Charlie, want het is jammer dat ze niet voor een origineler verhaal zijn gegaan. Toch is in zekere zin iedere vorm van komedie wel enigszins voorspelbaar en hoeft dit dan ook niet een succesformule in de weg te staan. Of Turn Up Charlie echt een succes zal worden moet nog blijken, maar de eerste indruk stelde mij in ieder geval niet teleur. Ik wil nog wel meer zien en ben vooral benieuwd hoe de chemie tussen Gabrielle en Charlie zich verder zal gaan ontwikkelen dit seizoen. In de trailer zag ik ook een cameo van Craig David voorbij komen, een beeld dat mij als 90’s R&B liefhebber erg enthousiast maakte. Je moet geen diepgaand, indrukwekkend script verwachten, maar als je op zoek bent naar een luchtige komedie met gevestigde acteurs dan is deze serie zeker het proberen waard. Een vermakelijk verhaal zo op het eerste oog, niets meer en niets minder, maar dat hoeft ook niet altijd.

[image-116610]
Volg Turn Up Charlie
Episode 8