8
Hessel Hoekstra geeft "True Detective - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 22 Maart 2019.
2
0

True Detective - Seizoen 3

Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Door de negatieve reacties op het tweede seizoen was het helemaal niet duidelijk of True Detective überhaupt een derde seizoen zou krijgen. Gelukkig voor de liefhebbers kwam dat seizoen er bijna vier jaar later toch. Alles wat in seizoen twee misging, wisten de schrijvers, acteurs, producenten en regisseurs heel goed recht te trekken. Maar misschien iets te goed, want hoewel het derde seizoen weer gewoon van ouderwets hoog niveau is, voelt het een beetje aan als een herhaling van zetten die het eerste seizoen ook maakte.

In dit derde seizoen verplaatst het verhaal zich naar Arkansas, 1980. Twee kinderen verdwijnen spoorloos. Detectives Wayne Hays (Mahershala Ali, The 4400) en Roland West (Stephen Dorff, Star) worden op de zaak gezet en ontdekken één van de kinderen dood. Van het andere kind ontbreekt elk spoor. Wat volgt is een zoektocht naar de waarheid die meer dan dertig jaar duurt.

Seizoen drie zit weer zeer strak in elkaar. Alles klopt en daarmee zetten de makers een ijzersterk product neer

Seizoen twee was het allemaal net niet en daardoor viel het als een kaartenhuis in elkaar. De acteurs waren net niet goed op elkaar ingespeeld. De verhaallijn zat net niet goed in elkaar. De regie was het ook net niet. Door de hoge verwachtingen na het eerste seizoen viel dit tweede seizoen dan ook vies tegen. Gelukkig hebben de makers voor dit seizoen meer tijd genomen om alles precies op hun plek te zetten en een stevig product te bouwen.

Oscarwinnaar Mahershala Ali is de hoofdattractie van dit seizoen

De grootste attractie dit seizoen is misschien wel hoofdrolspeler Mahershala Ali. Wat een acteur. Hij weet met uiterste precisie gestalte te geven aan de problemen die een man in zijn situatie kan hebben. Waar seizoenen één en twee hun aandacht vestigden op respectievelijk een duo en een team, staat Ali in dit seizoen duidelijk meer in de spotlights dan zijn medespeler Dorff. Dat Dorffs personage daardoor wat ondergesneeuwd raakt, is helemaal niet erg. Het is duidelijk niet het verhaal van Roland West. Hij ondersteunt het geheel alleen in de zoektocht die Wayne Hays min of meer alleen uit moet voeren en die ondersteuning doet Roland West uitermate goed.

Ook de rest van de uitvoering is meer dan prima. Het verhaal zit gewoon goed in elkaar. Toch is het hele mysterie ondergeschikt aan de persoonlijke reis die Hays maakt, en daarin zit de charme. Ook de regie is weer zeer strak. Hoewel het niet de consistentie van het eerste seizoen heeft, weet het toch goed gebruik te maken van de setting van de koude en bergachtige bossen van Arkansas. De kille omgeving past heel goed bij de kille thema’s die langskomen.

Hoewel het misschien een beetje een kopie van het eerste seizoen lijkt, is seizoen drie van True Detective weer van ouderwets hoog niveau. De serie wordt gedragen door een uitstekende cast, geleid door oscarwinnaar Mahershala Ali. Daarnaast zitten de verhaallijn en de thematiek ook weer gewoon goed in elkaar. Of er een vierde seizoen komt is nog niet bekend. Mocht dat er komen, dan hoop ik dat bedenker en schrijver Nic Pizzolatto weer de tijd neemt om een goed verhaal in elkaar te zetten. Want ik hoop op meer van dit niveau.
Volg True Detective
Night Country: Part 6
Night Country: Part 6