8
anonymous geeft "True Blood - Seizoen 5" een 8.
Geschreven door anonymous op 23 september 2013.
0
0

True Blood - Seizoen 5

Ik heb inmiddels een hoop series gekeken. Na mijn Vampire Diaries verslaving was het hoog tijd om ook aan True Blood te beginnen, een serie waar ik ontzettend veel positiefs over had gehoord. Wekenlang heb ik alle afleveringen tot en met seizoen 4 gekeken, om vervolgens maanden te moeten wachten op seizoen 5.

Seizoen 4 eindigde spectaculair en de vraag die bij de meesten opkwam was hoe het lot voor Tara en Sookie besloten zou worden en hoe het seizoen er uit zou gaan zien zonder Eric en Bill in Sookies leven. Ook konden we zien dat in seizoen 4 Nan Flanagan werd ontslagen uit ‘The Authority’ en kon wachten op haar ‘true death’.

Het is moeilijk om niet te veel spoilers weg te geven, maar in grote lijnen gaat het seizoen toch veel over de autoriteit. We leren ‘The Authority’ kennen, een raad van acht machtige vampiers die zeer gevreesd wordt. Bill en Eric worden opgeroepen door de autoriteit omdat ze verdacht worden connecties te hebben met de Sanguinista, een groepering die mensen enkel als voedsel zien. Zo maken we kennis met één van de leden van de autoriteit: Nora Gainesborough (Lucy Griffits van onder andere Robin Hood), de zus van Eric.

De autoriteit is meedogenloos wat betreft hun verhoortechnieken en Bill en Eric leren een hoop over de vampierbijbel en Lillith, de God onder de vampiers die ons terugbrengt naar het begin. De autoriteit dwingt respect af door anderen te laten geloven dat zij in het bezit zijn van het bloed van Lillith. Is dit waar? En hoe krachtig is dit bloed dan? Ook Russel Edgington is weer terug en heeft zich op mysterieuze wijze uit het betonnen graf van Bill en Eric weten te bevrijden.

De eerste aflevering heet heel toepasselijk ‘Turn! Turn! Turn!’. Tara vangt de kogel van Debbie op die eigenlijk bedoeld was voor Sookie. Hoewel Tara een hekel aan vampiers heeft, beslist het lot toch. Zal ook zij veranderen tot een bloeddorstige vampier? En als ze al terugkomt als vampier, zal ze het Sookie kwalijk nemen? En wat betekent die dronken avond van Sookie en Alcide nou eigenlijk?

De verhaallijnen lijken oneindig. Jason en Sookie komen meer te weten over hun afkomst en over de feeënwereld, iets waar we tot voor kort niet veel over wisten. Sam is op zoek naar shifter-moordenaars en Jason vindt Jessica toch wel heel erg leuk. Ook Alcide laat zichzelf zien, en wil eerlijk vechten voor zijn plek als packleider, terwijl de beruchte Russell Edgington zich ook met de weerwolven bemoeit. Hoyt maak verkeerde keuzes, Steve Newlin komt ook weer terug als, voor hem, de duivel hem zelve en Arlene leert een hoop over Terry zijn verleden.

De verschillende verhaallijnen kunnen ingewikkeld zijn, maar niet onmogelijk. Ik ben het vaker tegengekomen in series, en uiteindelijk wen je er wel aan. Wel wordt naar mijn mening de autoriteit toch wel een beetje langdradig, maar dit wordt weer goed gemaakt met het feit dat we van een hoop personages het verleden leren kennen: Pam, Terry en de ouders van Jason en Sookie. De zoektocht naar Warlow begint en wie overleeft het enorme bloedbad? Dat zijn vragen die opborrelen voor het volgende seizoen.

True Blood blijft een geweldige serie, hoewel voor sommigen het echt spannende er misschien vanaf is. Aan dit nieuwe seizoen hebben ze een goede draai gegeven en een andere kant van de vampiers laten zien. En wat nieuw stof om over na te denken voor volgend seizoen!
Volg True Blood
Thank You
Thank You