6.5
Wichita van Rijkom geeft "Trollhunters - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 7 januari 2017.
2
0

Trollhunters - Eerste aflevering

Dreamworks is verantwoordelijk voor een hoop animatiefilms zoals Madagascar, Shark Tale en Shrek. Titels die mij in het verleden zeer aanspraken en ik met veel plezier heb gekeken. Recentelijk hebben zij een Netflix Original Series gemaakt met de titel Trollhunters; Trollenjagers vertaald in het Nederlands. Deze animatieserie is gebaseerd op het gelijknamige boek van Guillermo del Toro, speelt zich af in de fantasiestad Arcadia Oaks en vertelt het verhaal van tiener James “Jim” Lake die door een samenloop van omstandigheden een prestigieuze titel krijgt onder de trollen op deze wereld. De serie telt 26 afleveringen en het eerste seizoen is in één keer verschenen op Netflix.

Welke doelgroep deze serie precies moet aanspreken is mij na het zien van de eerste aflevering ook niet helemaal duidelijk.

Met een alleenstaande moeder die flink overwerkt is en het school- en sociale leven dat ook gewoon nog door draait, heeft Jim (wijlen Anton Yelchin, bekend van de Star Trek films en in juni 2016 aan een ongeluk overleden) het flink druk in het dagelijks leven. Als hij op een dag via een sluiproute naar school fietst vindt hij nietsvermoedend een amulet welke hij mee naar huis neemt. Het amulet riep hem, aldus Jim, die niet op veel steun van zijn beste vriend Toby (Charlie Saxton, Hung) hoeft te rekenen, in eerste instantie. Wanneer Jim later op de avond wordt bezocht door twee trollen genaamd Aaarrrgghh (Fred Tatasciore, stem van de Hulk in verschillende Avengers animatieseries en games) en Blinky (Kelsey Grammer, Frasier) wordt hem duidelijk dat de stem van het amulet echt was en hij daadwerkelijk is uitgekozen om deze vanaf nu met zich mee te dragen. Hij is namelijk een trollenjager, beschermer van de trollen tegen (kwaadaardige) wezens die de trollen kwaad willen doen.

Ik heb van tevoren bewust zo min mogelijk trailers en informatie over de serie opgezocht. Ik wilde er echt blanco in gaan en zien wat ik er van vond. Hierdoor waren mijn verwachtingen misschien wat onjuist, wellicht zelfs iets te hoog. Iets wat mij namelijk al gauw opviel was het gebrek aan humor. Als groot liefhebber van verschillende Dreamworks producties had ik een soortgelijk niveau aan komedie verwacht. De humor was echter erg simplistisch en minimaal en ook de karakterontwikkeling leek niet echt de humoristische kant op te gaan. Welke doelgroep deze serie precies moet aanspreken is mij na het zien van de eerste aflevering ook niet helemaal duidelijk. Sommige onderwerpen spreken meer een jonger publiek aan terwijl sommige personages juist weer minder geschikt zijn voor jonge kijkers in mijn ogen. De serie start met een dubbele aflevering, die voor het gemak als twee verschillende afleveringen wordt genoemd in de lijst van episodes maar in feite als één lange aflevering weg kijkt.

Trollhunters

Op school heeft Jim een oogje op Claire Nuñez (Lexi Medrano) die hem nauwelijks ziet staan. Docent Walt Strickler (Jonathan Hyde, The Strain) probeert Jim wat te begeleiden maar lijkt ondertussen een dubbele agenda te hebben voor zijn acties. Tijdens de eerste aflevering zien we hoe Jim moeite heeft met het verborgen houden van zijn nieuwe dubbelleven en wordt ook duidelijk dat hij nog heel wat te leren heeft voor hij de trollen echt goed zal kunnen beschermen. Iets wat hij wel snel zal moeten leren, want grote slechterik Bular (Ron Perlman, Sons of Anarchy) zit achter hem aan en heeft maar één doel: het amulet voor zich winnen. De serie begint met een vechtscène tussen de vorige trollenjager Kanjigar (Tom Hiddleston, bekend als Loki in de Marvel films) en Bular en maakt meteen duidelijk dat Bular geen lieverdje is en ver zal gaan om zijn doel te bereiken.

Met name het tweede deel van de pilot aflevering zorgt voor goede spanning waar de serie het volgens mij ook wel echt van moet hebben.

Na het zien van de pilot begrijp ik nog altijd niet helemaal waarom sommige trollen goed en anderen slecht zijn en er zoiets als een trollenjager bestaat. Dit zal allemaal vast wel tijdens volgende afleveringen besproken worden maar ik vond het jammer dat dit niet nu al iets uitgebreider aan bod kwam. Toch is de start van deze serie zeker niet slecht te noemen. De animaties zijn, zoals je ook wel mag verwachten van deze makers, zeer goed te noemen. En met name het tweede deel van de pilot aflevering zorgt voor goede spanning waar de serie het volgens mij ook wel echt van moet hebben. Anton Yelchin had bijna al zijn stukken ingesproken toen hij kwam te overlijden. Er is nadien besloten geen andere acteur te gebruiken en de serie af te maken met het materiaal dat ze hadden liggen. Ik denk dat Yelchin trots mag zijn op het feit dat dit één van zijn allerlaatste projecten was. Zijn stem past goed bij zijn personage, evenals die van de andere stemacteurs overigens, waardoor de karakters overtuigend over komen. Ik ben dan ook nieuwsgierig naar de andere afleveringen van Trollhunters.

Trollhunters
Volg Trollhunters
The Eternal Knight Pt. 2