5
Bartwin v/d Pols geeft "Trial & Error - Eerste twee afleveringen" een 5.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 28 Maart 2017.
1
0

Trial & Error - Eerste twee afleveringen

Jonge advocaat Josh Segal (Nicholas D’Agosto, Gotham) reist optimistisch af naar het dorpje East Peck. Hij mag namelijk met een lokaal topteam de verdediging van een moordzaak voorbereiden voor zijn baas. Centraal staat de verdachte Larry Henderson (John Lithgow, Dexter) die zijn vrouw zou hebben vermoord door haar door een glazen ruit te hebben geduwd. Maar als Josh in het dorpje aankomt blijken de omstandigheden niet zo optimaal te zijn als gedacht en is ook Larry niet zo onschuldig als gedacht…

Trial & Error is een komedie serie in de stijl van een mockumentary, in de lijn van Parks and Recreation en the Office. Deze stijl kenmerkt zich door een realistische setting te vermengen met absurde situaties en ontwikkelingen in de stijlvorm van een documentaire. Bijvoorbeeld, Josh dacht een topteam aan ondersteuning aan te treffen in het dorpje en over een prachtige kantoorruimte te kunnen beschikken. Al snel blijkt dit team uit een stel uitzonderlijke kneuzen te bestaan en is zijn “kantoor” een gedeelde ruimte met een taxidermist. Ook hoofdverdachte Larry, gespeeld door topacteur John Lithgow, zet geregeld zichzelf in een verdacht licht door zijn absurde onthullingen en uitspraken.
Trial & Error
© NBC

John Lithgow leeft zich behoorlijk uit als excentrieke verdachte, hij doet bijvoorbeeld aan rollercizing (rolschaats fitness), mag graag met een groot keukenmes zwaaien en beschouwt zijn seksualiteit als “vloeiend”. Maar eigenlijk schuilt daarin ook de grote valkuil van de serie: er zijn zoveel maffe personages dat het geheel vermoeiend wordt. Het tekent ook de gemakzuchtige houding van de schrijvers van de serie. Bijna op bestelling gooien ze er weer een extreme karaktereigenschap of wending tegen aan om de lach er in te houden. Daarbij spant onderzoeker Anne Flach (Sherri Shepherd, the Soul Man) absoluut de kroon: zij kan geen gezichten onthouden (face blindness), schiet dwangmatig in de lach bij slecht nieuws, en valt flauw als ze iets moois ziet. En zo heeft elk personage in Trial & Error een bijzondere afwijking waarbij Josh als junior advocaat zich telkens de verongelijkte hoofdpersoon mag voelen.

Een gemakzuchtige uitvoering van een succesformule

De serie is duidelijk bedoeld als een luchtig, kolderiek verhaal met genoeg absurdisme om voor een glimlach te zorgen. De topcast geniet duidelijk zelf ook van alle vreemde en absurde ontwikkelingen waar hoofdpersoon Josh mee geconfronteerd wordt. Naast eerder genoemde John Lithgow doen bijvoorbeeld andere bekende TV acteurs als Jayma Mays (Glee) en Bob Gunton (Daredevil) ook mee.

Op zich kan deze formule ook best erg grappig werken, kijk naar eerder genoemde voorbeelden als Parks and Recreation en the Office, maar dan moet het minder opzichtig worden opgezet.
Door de veelheid aan excentrieke personages, volstrekt onlogische wendingen en gebrek aan balans komt de serie over als een gemakzuchtige toepassing van een eerdere succesformule. En dat is verkwisting van het acteertalent van een John Lithgow en al helemaal een verkwisting van jouw kostbare tijd.
Volg Trial & Error
Barcelona
Barcelona