Ron Schoonwater geeft "Trapped (2015) - Seizoen 2 (DVD)" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 1 juni 2019.
0
0

Trapped (2015) - Seizoen 2 (DVD)

Het tweede seizoen van Trapped laat een compleet ander beeld zien van IJsland.

Als een man zichzelf en Halla, de minister van Financiën, in brand steekt wordt Andri Olafsson (Olafur Darri Olafsson, Emerald City) teruggestuurd naar de geïsoleerde kustplaats Seydisfjördur. Daar wordt hij herenigd met, de inmiddels tot hoofdcommissaris gepromoveerde, Hinrika (Ilmur Kristjánsdóttir, Astridur) en politieagent Asgeir (Ingvar Eggert Sigurdsson, Viggó).

Na dit incident ontspint zich een verhaal dat verschillende kanten belicht. Economisch drama, homofobie, vreemdelingenhaat en familiedrama, het zit er allemaal in. Dat is tegelijk ook een van de problemen van dit seizoen. Er wordt zo veel bijgehaald dat de hoofdlijn, het oplossen van de moorden, wel eens uit het oog verloren wordt. Soms is het verhaal erg ongeloofwaardig. De dochter van Andri, die nog in het kustplaatsje woont en een complexe relatie heeft met haar vader, laat dit zien door haar gedrag. Meer kan er helaas niet over verteld worden, want anders volgen er teveel spoilers.

Dit seizoen haalt het niet bij het eerste.

Trapped (2015) laat deze keer een compleet ander beeld zien van IJsland. In het eerste seizoen werd Seydisfjördur compleet van de wereld afgesloten door sneeuw. Dit seizoen zijn de onherbergzame landschappen beter zichtbaar. Ruig en onvriendelijk. Het past prima in de sfeer van de serie. Dit seizoen haalt het niet bij het eerste. Dat komt vooral omdat de beklemmende sfeer gemist wordt. Wel heeft het tweede seizoen weer enkele sterke momenten. De onderlinge relaties, de langzaam steeds duidelijker wordende familiebanden en het privé leven van de hoofdrolspelers worden mooi uitgewerkt. Spanning is er ook genoeg, zeker wanneer een van de hoofdrolspelers een keuze maakt die grote gevolgen heeft.

Het tweede seizoen heeft eigenlijk maar één groot probleem. Door het eerste seizoen zijn de verwachtingen torenhoog. Dat maakt dit seizoen niet helemaal waar. Toch is er voldoende spanning en zijn de karakters en verschillende verhaallijnen goed uitgewerkt. Ruim voldoende dus.
Volg Ófærd
Episode 8
Episode 8