Bo Verhoef geeft "Transplant - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Bo Verhoef op 16 maart 2020.
1
0

Transplant - Eerste aflevering

Een hele goede eerste aflevering, want je zit er meteen lekker in.

Ziekenhuisseries zijn mijn favoriete genre. Ik kijk al van kinds af aan naar ziekenhuisseries en er kunnen er wat mij betreft niet genoeg gemaakt worden. Als ze maar wel een beetje goed zijn natuurlijk. Transplant is een nieuwe serie van de Canadese zender CTV in samenwerking met NBCUniversal International Studios. Kort gezegd is het een dramaserie over een vluchteling uit Syrië, die komt te werken als dokter op de spoedeisende hulp van een ziekenhuis in Toronto.

De aflevering start in een eetcafé. Een jonge man achter de toonbank, dinerende gasten, een bellende vrouw die eigenlijk snel eten wil bestellen en een oude man die net de zaak binnenloopt. Je voelt een zeker spanning, maar je hebt nog geen idee waar het verhaal naar toe gaat. Nog voordat je met je ogen kunt knipperen, rijdt er een truck het café binnen. Iedereen belandt onder het puin en is gewond. Er heerst paniek en je hoort geschreeuw. De jonge man die achter de toonbank stond, probeert op te staan ondanks zijn eigen verwondingen. Hij heeft een bepaalde vastberadenheid om zo snel mogelijk te handelen en de situatie te bekijken. Dan begint hij ineens als een volwaardige arts mensen te helpen.

Hij lijkt bang voor iets, maar waarvoor?

Hij knipt oogleden open (ja echt), boort in iemand zijn schedel en slaat hard op de borstkas van een vrouw. Allemaal om ervoor te zorgen dat ze niet overlijden voordat de hulpdiensten er zijn. Toch kijkt hij nog constant rond. Alsof hij nog iemand mist of ergens naar op zoek is. Vervolgens zitten we ineens in een ambulance en zijn we op weg naar het ziekenhuis. Hier probeert de jonge man op de hoogte te blijven van iedereen die hij heeft gered. Toch blijft hij heel onrustig. Hij lijkt bang voor iets, maar waarvoor? Ook het ziekenhuispersoneel wordt helemaal gek van hem. Tot ze erachter komen dat hij al die mensen heeft gered...

Deze held wordt gespeeld door Hamza Haq (Quantico). Zijn karakter blijkt uiteindelijk een hele charismatische Syrische dokter te zijn die is gevlucht naar Canada, vanwege de oorlog in Syrië. Daar was hij een getalenteerde arts in opleiding. Tijdens de oorlog heeft hij geleerd snel te handelen in penibele situaties en dat past hij nu toe waar nodig. Laat inventiviteit nou net handig zijn in ziekenhuizen!

Ik vond het heel fijn dat een beoogde ziekenhuisserie een keer een andere soort eerste aflevering had. Je kon het verloop wel voorspellen, maar echt zeker wist je het niet. Ook was er nog veel onduidelijk tot op het laatste moment. Een hele goede eerste aflevering, want je zit er meteen lekker in. Ik ben echter wel heel erg benieuwd hoe de serie verder gaat. Het was dan weliswaar een andere opening dan andere series, de basis wordt vanaf nu hetzelfde natuurlijk. Ik ben daarom erg benieuwd in hoeverre deze serie ook anders gaat zijn dan andere ziekenhuisseries. Wat wordt de twist? De tijd zal het leren.
Volg Transplant
The Only Way Out is Through
01x13