7.5
Helgoned geeft "Top of the Lake - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 16 juli 2013.
0
0

Top of the Lake - Eerste aflevering

De BBC heeft weer bekende Amerikaanse actrices weten te strikken voor een televisieserie. Na Gillian Anderson voor het fraaie The Fall, zijn het nu Elisabeth Moss en Holly Hunter voor de internationale coproductie Top of the Lake. Elisabeth Moss is vooral bekend van Mad Men. Holly Hunter is bekend van films als The Firm, Copycat en de televisieserie Saving Grace (momenteel nog op RTL 8 te bewonderen).

Schrijver en regisseur van drie afleveringen van Top of the Lake, Jane Campion, werkte eerder met Holly Hunter aan de veelbekroonde film The Piano. De invloed van die film is ook duidelijk te merken in de eerste aflevering (van zes) van Top of the Lake die de BBC zaterdag 13 juli 2013 uitzond. Prachtige wijde landschappen, mooie lucht en veel beelden van water. De serie is gefilmd in Queenstown en Glenorchy in Nieuw Zeeland.

De eerste aflevering begint met een twaalfjarig meisje dat op haar fiets van huis vertrekt en daarna bij een bergmeer afstapt en langzaam het water inloopt. Ze wordt opgemerkt voordat ze verdrinkt of bezwijkt aan de kou. De schoolzuster ontdekt dat het meisje zwanger is. Detective Robin Griffin (Elisabeth Moss) wordt erbij geroepen om met het meisje te praten. Robin Griffin is gespecialiseerd in kindermisdaden. Zij is in het dorpje Lake Top om haar terminaal zieke moeder te bezoeken. Het lukt haar om contact te maken met Tui. Het meisje is vier maanden zwanger, maar wil niet vertellen van wie ze zwanger is.

Robin Griffin gaat op zoek naar de achtergrond van Tui. De natuurlijke moeder van Tui leeft elders in het dorp. De vader van Tui is lokale gangster Matt Mitcham die in een zwaar beschermd landhuis woont. Daar woont hij samen met een jonge vrouw, een jong kind en twee volwassen zonen. Het wordt al snel duidelijk dat Robin ook het nodige met haar meedraagt, de relatie met haar moeder, met de lokale (geheel mannelijke) politie en een oude vriend die ze weer ontmoet.

Dat Matt Mitcham, de vader van Tui, een brute gangster is wordt meteen al duidelijk als hij een zakenpartner verdrinkt. Deze zakenpartner had tegen de zin van Mitcham een stuk land van hem verpacht. Dat stuk land is verpacht aan een spirituele vrouw GJ (gespeeld door Holly Hunter), die diverse vrouwen helpt hun trauma’s te overwinnen.

Na haar gesprek met detective Robin Griffin wordt Tui naar huis gebracht door inspecteur Al Parker. Deze Al Parker heeft een vreemde band met Matt Mitcham, blijkt al snel. Tui besluit niet lang thuis te blijven, de volgende dag vertrekt ze op haar paard naar de groep vrouwen van GJ. Als ze daarna verdwijnt, is dit de start van een zoektocht en feitelijk de start van het mysterie van deze televisieserie.

Deze eerste aflevering is prachtig gefilmd en komt mooi rustig over. Toch wordt er meteen een zeer groot aantal personages geïntroduceerd, dus het is opletten geblazen voor de kijker. De veelheid aan personages is verwarrend, maar de beelden zijn indrukwekkend en de hoofdrolspelers zo interessant dat je toch geboeid blijft kijken. Vragen als: welke bagage heeft detective Robin Griffin allemaal meegenomen, hoe betrouwbaar is de lokale politie, wat is de rol van de mysterieuze vrouw GJ? Maar wat mij het meeste bij is gebleven, zijn de beelden van het meisje Tui die langzaam in het ijskoude meer loopt. Een fascinerend begin van een serie, die hopelijk die fascinatie kan vasthouden.
Volg Top of the Lake
The Battle of the Mothers
The Battle of the Mothers