8.5
Conan Miller geeft "Tom Clancy's Jack Ryan - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Conan Miller op 29 augustus 2020.
5
0

Tom Clancy's Jack Ryan - Seizoen 1

In 1984 bracht de toen-nog-niet-bestseller-schrijver Tom Clancy zijn debuut uit: The Hunt for Red October. Daarin is ene John Patrick Ryan de hoofdpersoon. Het boek werd een knaller en er volgde nog een hele serie boeken rond deze gedreven en getalenteerde CIA-analist. In 1990 kwam er een film van uit en inmiddels heeft alweer een klein rijtje bekende acteurs Jack Ryan mogen vormgeven.

Hollywood wil mensen laten geloven dat alle geheim agenten de hele dag met getrokken pistool achter terroristen aan rennen.

In deze tv-serie mag John Krasinski (The Office) het proberen. Hoewel de serie absoluut niet de verhaallijnen uit de boeken volgt, zien we wel een aantal bekende personages voorbijkomen. Hun relatie tot Jack Ryan is ongeveer hetzelfde, maar de details en tijdlijnen zijn behoorlijk verschillend. Voor wie de boeken en films niet kent maakt dat niet uit en voor de rest eigenlijk ook niet. Zie het maar als een alternatieve realiteit met herkenbare trekjes.

Hollywood wil mensen laten geloven dat alle geheim agenten de hele dag met getrokken pistool achter terroristen aan rennen. De werkelijkheid is een stuk minder spectaculair. Voordat je de grote boeven kunt vangen, moet je ze eerst identificeren en daarvoor is veel saai speurwerk nodig. Een bekende tactiek is verwoord in de uitdrukking ‘follow the money’. Waar plotseling veel geld aanwezig is, is iets aan de hand. En dan wordt het tijd om poolshoogte te nemen.

Jack Ryan heeft in het leger gezeten en carrière gemaakt op Wall Street. Zijn militaire achtergrond en kennis van de financiële wereld vielen op bij de CIA. Wanneer de serie begint werkt hij daar alweer vier jaar. Zijn werk als analist bij de afdeling TFAD (Terror Finance and Arms Division) is niet bepaald spectaculair. Hij zit achter een bureau en schrijft rapporten over verdachte financiële transacties die misschien duiden op illegale, zelfs terroristische activiteiten. Andere mensen moeten vervolgens iets met die rapporten doen.

Ryan is happy met zijn baan. Tijdens zijn werk als militair is hij betrokken geweest bij een traumatische ervaring en hij kan de rust en afleiding goed gebruiken. Voor zijn omgeving moet hij zijn echte werk natuurlijk stilhouden. Hij hangt trouw een saai verhaaltje op dat hij logistiek medewerker is bij Buitenlandse Zaken. Daarmee vermijd je lastige vragen; wel zo rustig. Jack ontdekt al snel dat dit in een echte relatie een stuk lastiger is.

Aan zijn betrekkelijke rust komt definitief een einde met de komst van James Greer (Wendell Pierce, The Wire). Deze werkte als Station Chief in Karachi (een prestigieuze positie in het spionnenwereldje), maar zijn werkwijze aldaar levert hem een degradatie op. Zijn nieuwe functie: chef van TFAD. Greer ziet, net als vele anderen, TFAD als het dieptepunt voor je carrière. De botsingen met ondergeschikte Jack Ryan helpen zijn gemoedstoestand ook niet, want ze zijn allebei net zo koppig en vasthoudend.

Dan ontdekt Ryan vreemde transacties die verband houden met ene Suleiman. Er zijn vage aanwijzingen dat deze persoon de nieuwe Bin Laden is. Met het geld wordt waarschijnlijk een enorme aanslag voorbereid. Jack is vastbesloten om dat te voorkomen, maar niemand weet of die mysterieuze Suleiman wel echt bestaat of wat hij precies van plan is. Door het gebrek aan bewijs staat Greer ook niet bepaald te springen om actie te ondernemen.

Gefrustreerd verbuigt Ryan de regels in de hoop zijn bewijs te vinden, maar dat dwingt hem zelf ook het veld in. De jacht op de geheimzinnige Suleiman wordt geopend en dat speelt zich af in plaatsen als Jemen, Parijs en Londen. Jack weet dat de klok tikt en ondertussen is hij ook nog regelmatig het doelwit van politici en zakenlui, allemaal met hun eigen verborgen belangen. Zal hij zich staande kunnen houden in deze levensgevaarlijke wereld vol geheimen en intriges?

Tom Clancy's Jack Ryan
© Prime Video

Hoewel ik een fan ben van de boeken en films met Jack Ryan, ben ik ook een kritische consument. Een plot mag niet te veel of te grote gaten hebben. Relaties moeten logisch ontstaan, acties moeten reacties opleveren. Zo gaat het in het echt en scripts worden beter naarmate ze meer van dit soort wetmatigheden volgen.

De personages zijn driedimensionaal: alle partijen hebben hun goede en minder goede kanten.

Ik was daarom erg opgelucht toen al snel bleek dat deze serie goed was opgebouwd. De personages zijn driedimensionaal: alle partijen hebben hun goede en minder goede kanten. Terroristen kennen ook liefde, maar hun familie is het niet altijd met hun acties eens. De conflicten die dat oplevert spelen ook een grote rol in dit seizoen. Alle acteurs leveren solide werk en de actie is van hoog niveau. Hier en daar wordt een cliché niet gemeden, maar clichés bestaan om een reden. Mij stoorde het in ieder geval niet; dit is entertainment van de bovenste plank.

Is deze serie het bekijken waard? Het volstaat waarschijnlijk te zeggen dat ik binnen een paar dagen al aan seizoen twee begon. De coronacrisis heeft de releasedatum van het derde seizoen helaas naar 2021 geduwd, maar zodra deze beschikbaar is, zit ik er klaar voor. Ik geef de spannende kennismaking met deze Jack Ryan een verdiende 8,5.
Volg Tom Clancy's Jack Ryan
Proof of Concept
Proof of Concept