7.5
Helgoned geeft "Tom Clancy's Jack Ryan - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 18 juli 2019.
0
0

Tom Clancy's Jack Ryan - Seizoen 1 (DVD)

Het eerste seizoen van Tom Clancy’s Jack Ryan was vanaf augustus 2018 op Amazon Prime te zien en is in juni 2019 op DVD verschenen. De serie was een groot succes en het Amerikaanse Amazon heeft inmiddels al een tweede en derde seizoen besteld. De hoofdrol uit de titel van de serie wordt gespeeld door John Krasinski, bekend van de bioscoopfilm 13 hours: The secret Soldiers of Benghazi. Jack Ryan is een analist bij de CIA, maar door zijn militaire verleden is ook het veldwerk geen enkel probleem voor hem. Zijn kersverse chef is James Greer (Wendell Pierce, Suits en the Wire).

Ryan ontdekt een serie vreemde financiële transacties en probeert Greer er van te overtuigen om actie te ondernemen. De transacties zijn bijzonder inventief en lijken verband te houden met de terrorist Suleiman in Jemen. Greer is dan wel het hoofd van de CIA afdeling die gaat over Terreur, Financiën en Wapenhandel, maar deze positie is een demotie ten opzichte van zijn vorige functies. Hij twijfelt of hij het risico wel moet nemen om actie te ondernemen op basis van de beperkte informatie van Ryan.

Tom Clancy's Jack Ryan
© Prime Video

Terwijl Jack Ryan op een feestje kennismaakt met medisch specialist Cathy Mueller (Abbie Cornish, Outriders) en er iets moois tussen deze twee opbloeit, plukt Greer samen met een team commando’s hem met een helikopter bij haar weg. Zij vertrekken meteen naar Jemen, waarna zich een kat en muis-spel met Suleiman ontspint. De acht afleveringen vliegen daarna voorbij. Er zijn flashbacks over de achtergrond van Suleiman en zijn familie, er zijn intriges en er is veel actie in het Midden Oosten, Frankrijk, Londen en Amerika.

Het eerste seizoen is een prima actieserie geworden. Het acteerwerk is goed, John Krasinski overtuigt zeker als Jack Ryan en Wendell Greer ziet er dan wel uit als een aimabel man, net als in Suits kan hij bijzonder agressief optreden. De explosies en achtervolgingen zijn goed gefilmd. Dat is ook niet zo verwonderlijk met producenten als Michael Bay (The Transformers), Graham Roland (Prison Break) en Carlton Cuse (Lost) aan boord. De serie is ook overtuigend in het tonen van de achtergrond van de meeste personages, zonder daarbij te veel belerend over te komen. Het oordelen wordt voornamelijk aan de kijker zelf over gelaten.

Tom Clancy's Jack Ryan
© Prime Video

De serie is zeker niet perfect. De scènes in het winterse Frankrijk zijn mooi geschoten, maar de Franse politie wordt daarbij helaas wel erg karikaturaal afgeschilderd. Er zijn veel verwikkelingen die soms goed uitpakken en soms minder goed. Ik vond bijvoorbeeld de derde aflevering die hoofdzakelijk gaat over een militair die Amerikaanse drones op grote afstand bedient, minder goed uit de verf komen.

Ik heb de acht afleveringen in hoog tempo achter elkaar uitgekeken.

Ik heb de acht afleveringen in hoog tempo achter elkaar uitgekeken. De eerste pilot aflevering duurt ongeveer een uur, de overige afleveringen zijn gemiddeld drie kwartier in lengte. Helaas kent zowel de Blu ray als de DVD uitgave alleen weggesneden scènes als extra. Deze zijn echter zeer beperkt, hooguit een minuutje voor een viertal afleveringen. Deze scènes geven ook bijzonder weinig inzicht in bijvoorbeeld alternatieve keuzes van de makers. Voor wie de serie niet op Amazon Prime heeft kunnen zien, is deze DVD uitgave een prima aankoop voor deze degelijke actieserie.
Volg Tom Clancy's Jack Ryan
Proof of Concept
Proof of Concept