9.5
Dave Scholting geeft "To The Lake - Seizoen 1" een 9.5.
Geschreven door Dave Scholting op 6 februari 2021.
4
0

To The Lake - Seizoen 1

To The Lake is mijn tweede ervaring met een Russische serie. De eerste was The Sniffer en die vond ik verrassend goed. Ik was dus benieuwd of deze tweede kennismaking met Russische series wederom goed zou uitpakken.

Wat gelijk opviel aan To The Lake is dat de serie dezelfde hoofdrolspeler uit The Sniffer, Kirill Käro, in één van de hoofdrollen heeft. Dat is alvast een goed begin, want in The Sniffer speelde deze acteur uiterst vermakelijk. To the Lake gaat over de uitbraak van een besmettelijk virus in Moskou. Sergey (Käro) probeert met een groep mensen zichzelf in veiligheid te brengen vóórdat het gevaarlijke virus hem of de mensen om hem heen weet te bereiken. Gezamenlijk slaan ze door de ruig besneeuwde omgeving op de vlucht. Dit levert schitterende weide shots vanuit de lucht op. Maar met alleen mooie shots van het fraaie besneeuwde landschap ben je er nog niet. De acteurs zijn gelukkig ook stuk voor stuk prima op dreef en zetten hun rollen erg sterk neer.

To The Lake
© ТНТ

Het gezelschap waar Sergey zich mee omringt zijn allemaal bekenden van hem. Sergey is gescheiden en heeft een nieuwe relatie met Anna (Viktoriya Isakova, Rodina). Zij heeft een autistische tienerzoon, Misha (Eldar Kalimulin). Misha is zeer slim en kan alles tot in detail onthouden, maar qua gevoelens kan hij zich niet uiten. Daarnaast zijn er de buren van Anna, Lyonya (Aleksandr Robak) en zijn zwangere, jongere vrouw Marina (Natalya Zemtsova). Lyonya heeft daarbij een nogal losbandige tienerdochter, Polina (Viktoriya Agalakova, Catherine the Great). Wanneer plotseling ook nog de vader van Sergey opduikt en Sergey zijn zoontje en zijn ex-vrouw Irina (Maryana Spivak, Le Bureau des Légendes) veilig weet op te halen is het gezelschap compleet en kunnen zij hun reis vervolgen. De vader van Sergey weet een plek bij een reusachtig meer waar zij volgens hem veilig zijn voor het virus. Het meer is echter wel een paar honderd kilometer verderop. De groep gaat vol goede moed op weg naar het meer, maar uiteraard gaat de trip niet zonder slag of stoot en zorgen de onderlinge verhoudingen voor de onvermijdelijke strubbelingen. Vooral Anna en Irina kunnen elkaar niet luchten of zien en strijden om de aandacht van Sergey.

Deze serie schrééuwt gewoon om een vervolg!

To The Lake past prima in het rijtje series als The Walking Dead en The Rain. Ook deze Russische reeks speelt zich af in een (halve) apocalyptische wereld. Zonder zombies of zure regen weliswaar, maar wel met een zeer besmettelijk virus dat de mensheid bedreigd. Dit virus komt ook nog eens behoorlijk realistisch over. De snelheid waarmee het virus huishoudt onder de Russische bevolking in To The Lake lijkt angstaanjagend veel op het COVID-19 virus dat de wereld nu al geruime tijd in zijn greep houdt. Toch is dit gewoon toeval. De reeks werd in november 2019 al uitgezonden bij het Russische webplatform Premier en is dus zelfs dáárvoor al geschreven en opgenomen.

To The Lake
© ТНТ

Misschien heb je op dit moment wel helemaal geen zin in een serie over een virus-uitbraak. Met alles wat er nu in onze echte wereld gaande is begrijp ik dat heel goed. Of misschien vind je de Russische taal gewoon niet echt toegankelijk. Ook dat begrijp ik wel, want de Nederlandse en Russische taal liggen mijlenver uit elkaar. Toch mis je dan wel een ontzettend leuke, goed geschreven, sterk geacteerde en actierijke serie vol met verrassende wendingen. Ik hoop dan ook van harte dat er een tweede seizoen komt. Met de cliffhanger in de laatste aflevering, schrééuwt deze serie namelijk gewoon om een vervolg. Een dikverdiende 9.5 voor deze koude, Russische topper. Pozdravleniya!!
Volg To The Lake
Episode 9
Episode 9