Hessel Hoekstra geeft "Time - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 27 juni 2021.
4
0

Time - Seizoen 1

Met twee glansrollen van Sean Bean en Stephen Graham biedt Time een intiem en persoonlijk portret van het leven in de gevangenis.

Twee mannen ervaren het leven in de gevangenis. Eentje zit voor de tralies, de andere erachter. Het resultaat? Een prachtserie. Time is een indringend en intiem portret van hoe hard het gevangenisleven wel niet kan zijn. Aan de ene kant zien we Mark Cobden (Sean Bean, Game of Thrones), een leraar die met drank achter het stuur een dodelijk ongeluk veroorzaakte en hiervoor vier jaar de gevangenis in moet. Aan de andere kant zien we Eric McNally (Stephen Graham, This Is England), een cipier die het beste met zijn gevangenen voorheeft, maar voor een onmogelijke keuze staat wanneer een gevaarlijke gevangene een geheim over hem te weten komt.

Sean Bean en Stephen Graham zijn fenomenaal

Wat een fenomenale acteurs. Zowel Sean Bean als Stephen Graham spelen allebei de sterren van de hemel. Sommige acteurs kunnen met heel weinig tekst ontzettend veel zeggen en deze twee beheersen dat ook tot in de perfectie. Elke rimpel op het gezicht van Sean Bean vertelt een apart verhaal en dat geldt ook voor elke norse blik die Stephen Graham op de gevangenen werpt. Individueel zijn beide acteurs al goed, maar tijdens de spaarzame momenten waarop ze allebei te zien zijn tillen ze deze serie naar een hoger niveau.

Deze personages en hun tragische verhaallijnen passen ook goed bij de boodschap die de serie uit probeert te dragen. Hoe hard de wereld in de gevangenis soms ook is, de gevangenen en bewakers zijn ook maar mensen. Het zijn mensen die gevormd zijn door een systeem dat door en door verrot is. Dit is zeker geen nieuw thema. Series als Orange is the New Black hebben dit kunstje ook al vaak genoeg gedaan. Maar Time tilt het met schrijnende voorbeelden naar een heel nieuw niveau.

Het hoogtepunt is een hartverscheurende begrafenisscène

De dilemma’s waar Eric voor komt te staan symboliseren dit uitstekend. Welke keuze hij ook maakt wanneer hij met zijn demonen geconfronteerd wordt, het is de verkeerde. Niets is zwart-wit in deze serie, maar de hardheid van deze wereld kwam wat mij betreft het beste tot recht in een hartverscheurende scène waarin Mark op het punt staat onder politiebegeleiding naar een begrafenis te gaan. Wanneer er een rel uitbreekt, moet hij toch terug naar zijn cel. De manier waarop deze scène en de nasleep gefilmd worden, is dan ook subliem.

Schrijver Jimmy McGovern heeft al genoeg ijzersterke persoonlijke dramaseries op zijn naam staan, waaronder Cracker, The Street en Broken. Time mag hij met gepaste trots aan dit lijstje toevoegen. Hij laat een keiharde wereld vanuit twee ontzettend tragische perspectieven zien. Voeg daar twee glansrollen van Sean Bean en Stephen Graham aan toe en je hebt een pareltje.
Volg Time
Episode 3
Episode 3